Skip to content

Thee

August 15, 2013

“Hier wordt alles voor je gedaan.”

Aldus sprak afgelopen week, minstens ten tweeden male, de voor zover ik weet correct getatoeëerde heer Steven Defour over de geneugten zijner voetbalbestaan, tegenwoordig in het droefgeestige en derhalve sympathieke land Portugal. Amper waren zijn woorden koud, of daar kraaide reeds vanuit de droefgeestige en derhalve sympathieke stad Moskou de min of meer correct getatoeëerde heer Jonathan Legear: “Ik ga hier in een paleis wonen en de voorzitter deelt soms zomaar cheques van 75.000 euro uit!”

Ik vroeg mij af of ik, in mijn hoedanigheid van jaloerse oude reactionaire zak, daar wat mocht van vinden, van die uitspraken van jongens van 23 en 24. Was ik op mijn 23ste immers niet even onnozel als de heren Defour en Legear? Een grondig en genadeloos zelfonderzoek drong zich op.

Ik trok mij naakt terug in mijn tipi, goot water over de gloeiend hete stenen in het midden en dronk een kopje ayahuascathee, waarna ik mij genoeglijk neervlijde op mijn favoriete berenvel en mij overgaf aan de geesten in mijn hoofd. De geesten voerden mij mee, wervelend in tijd en ruimte, en toonden mij plekken waar ik ooit was geweest, maar als iemand anders, en plekken waar ik nooit was geweest, maar als mezelf. (Een typisch geestengrapje.) Ik zag geuren en voelde kleuren, dronk licht en werd water. Mijn huid verdampte, mijn adem werd steen, en allengs groeide ik binnenstebuiten tot ik zo klein was geworden dat ik mezelf opat.

De volgende ochtend stapte ik geheel gelouterd uit mijn tipi, wandelde naar binnen en schreef dit stukje. Om maar te zeggen: uitkijken, met die thee.

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2011.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

