Skip to content

Column 509

September 7, 2013

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Ha, daar bent u weer! (Ik stond op het punt om bij de politie aangifte te doen van een onrustwekkende verdwijning.)

Vertel eens: hebt u het een beetje naar uw zin gehad, in juli en augustus? Hebt u de tijd genomen om volstrekt onbelangrijke dingen te doen? En tussendoor eens stevig te nietsnutten? Ja toch, mag ik hopen? Immers, waren het geen twee ronduit pràchtige maanden?

Alleen spijtig van dat weer, natuurlijk. Wat een ellende. Twee maanden lang heb ik lopen zweten en puffen, niet eens mijn halve zelve zijnde. Verschrikt deinsden de mensen achteruit, als ik weer eens aan de einder opdook, vertwijfeld en versuft, met in m’n ogen die blik tussen wanhoop en waanzin die de tevergeefse helden kenmerkt. Nee, er is meer vriendschap tussen Bart De Wever en Tom Lanoye dan tussen mij en de zomer. (Ik ben een herfsttype.)

U kunt zich dus wel voorstellen hoe blij ik was toen het gisteren eindelijk eens regende. Monter ben ik naar buiten gestapt en voor de ogen van de verbaasde buurtbewoners heb ik op straat joelend een gek dansje gedaan.

Al doe ik dat de volgende keer misschien beter niet meer in mijn onderbroek.

 

COMMISSARIS VAN DE WEEK

Karel De Gucht, namens België Europees commissaris voor Handel en voorts – zo lijkt het wel – een beetje commissaris à la carte.

Elders in deze krant deelt de heer De Gucht met ons zijn inzichten over kwesties van het allergrootste belang en dat is fijn, want laat ons eerlijk zijn: wij zijn lang niet zo verstandig als de heer De Gucht en zouden er maar een potje van maken als wij zouden moeten onderhandelen met Chinezen. Of om het in vloeibare termen te zeggen: wij, wij weten hooguit hoe wijn smaakt (vies of lekker of niet), de heer De Gucht weet ook hoe je wijn maakt.

De commissaris heeft, zoals hij woensdagavond al liet merken in het befaamde tv-programma Reyers Laat, ook een inzicht over de loketkwestie in Menen – u weet wel, dat grensstadje in West-Vlaanderen dat in 1578 werd ingenomen door de Malcontenten, Franstalige katholieken die geen Nederlandstalige calvinisten konden uitstaan, al was het maar omdat die calvinisten slecht waren voor hun katholieke portemonnee. De commissaris kan er met zijn vermaard verstand niet bij dat de stadsloketbedienden in Menen de mensen voortaan hoofdzakelijk in het Nederlands willen helpen. Hij noemt dat kolder. (Ik hou het bij ‘uit onmacht slecht geformuleerde wanhoop’.)

Het zou de heer De Gucht sieren als hij, tussen het oplossen van wereldproblemen door, wat minder laatdunkend zou doen over het land dat hem mandateert.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Bent u een liefhebber van mannen en vrouwen in korte broek?

Zo ja, dan wist u, zo wed ik, gisteren niet waar eerst gekeken. Amper waren de vélocipède-artiesten in Spanje over de meet gesukkeld, of daar begonnen reeds de lange mannen elkaar omver te lopen, op weg naar de ring. Nog terwijl dat festival van de grote schoenmaat aan de gang was, sloegen in zweetkleverige niemendalletjes gehulde mannen en vrouwen aan het werpen en stoten en springen en rennen, en even later barstten vrouwen in bijkans onwelvoeglijk spannende slipjes los in gegil en geduikel. Onderwijl kon u zich tevens vergapen aan kunstig beschilderde miljonairs met holebikleurige schoenen en dure doch weinig ergonomische kapsels, die zich kranig verweerden tegen heelder horden uitzinnige Picten.

Vandaag, zo wed ik voorts, bent u wakker geworden in een driehoek met de punt naar voor, à bloc scheef tussen de kader, en met een flinke verrekking in uw bierspier. Doch geen nood, dat gaat voorbij en betekent verder niks. Het belangrijkste is immers: daar bent u weer.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

