Skip to content

Column 512

September 28, 2013

HOER VAN DE WEEK

Zompige Zulma, de legendarische hoer van café De Vaantjes, bij ons om de hoek. Ze is vandaag dag op dag vijftien jaar dood en nog altijd fluisteren grijsaards uit de buurt elkaar haar naam toe, waarna ze eens knipogen en verzaligd glimlachen. Gefeliciteerd, Zompige Zulma!
Doch wat ik wou zeggen: ik had met hem te doen, zoals hij daar zat, woensdagavond in het befaamde tv-programma Reyers Laat, Frans Vancoppenolle. Hij kreeg het niet meer uitgelegd, zei hij, aan de kinderen in huis, dat hun mama in een drukbekeken televisiereeks met naam en toenaam “hoer” wordt genoemd. (Ik begreep hem meteen.) Frans Vancoppenolle keek daarbij oprecht zorgelijk en pleitte in één moeite door voor een samenleving waarin we wat beminnelijker met elkaar omgaan. (Ik begon al te overwegen om volgend jaar voor hem te stemmen.)
Het enige zwaktebod in het betoog van Frans Vancoppenolle was dat hij Frans Vancoppenolle is. De man die in een tv-show het hart van de pittoreske karakterzangeres Wendy Van Wanten veroverde. Ja, van Wendy Van Wanten. Niet van Iris Vandenkerckhove. Weten wij veel wie Iris Vandenkerckhove is – wij wíllen het niet weten. Wij willen weten hoe het zat tussen Wendy en de prins, u weet wel, die twee leuke typetjes.
Net daarin ligt het droeve lot van Frans Vancoppernolle vervat: dat hij, in ruil voor de hoofdprijs, z’n driedimensionaliteit moest inleveren teneinde naadloos op te gaan in het stripverhaal dat brood op de plank brengt. Frans Vancoppernolle kan pompen wat hij wil, driedimensionaal wordt hij nooit meer. Frans Vancoppernolle is lek. Wij hebben er een gaatje in geprikt.

HOET VAN DE WEEK

Jan – wat een mooie naam, trouwens.
De wereldberoemde kunstminnaar kan het niet laten. Met doodsverachting blijft hij zich in de armen zijner meedogenloze muze gooien. Nu heeft hij een tentoonstelling in Geel veroorzaakt, waarin hij “de relatie tussen mythe, psychiatrie en kunst onderzoekt.” Daarover kwam hij deze week praten in Reyers Laat en ik vond het prachtig. Omdat ik het begreep.
Ik denk: het zijn de jaren – hij is zevenenzeventig. Eindelijk maalt het hoofd van Jan Hoet met een snelheid die ik kan bijbenen. Dankbaar ren ik mee.

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Ik ben consequent, hou de dingen graag eenvoudig, kan humeurig en stil zijn en ben gesteld op mijn gewoonten.
Ziedaar wat Ramani Durvasula, een befaamde klinisch psychologe en professor psychologie aan de California State University Los Angeles, heeft uitgevogeld nadat ze duizend koffiedrinkers door haar molen had gedraaid. (Voor alle duidelijkheid: ik ben niét een van die duizend. Ik ben een van de honderden miljoenen andere.)
Dr. Ramani, zoals de trouwe kijkers van het beangstigende tv-programma The Dr. Oz Show haar mogen noemen, is voorts tot de conclusie gekomen dat mensen die – mijn excuses voor het woord – latte’s drinken neurotisch zijn en lieden die het bij – nogmaals mijn excuses – cafeïnevrij houden obsessieve controlefreaks zijn.
Inderdaad, ik drink mijn koffie zwart. Ik ben nu eenmaal een eenvoudige jongen.
Koffie. Denk koffie. Denk koffie, en de herinneringen vallen je zo weer te binnen. Koffie bij mémé, een welhaast ambachtelijk ritueel, met kinderarmpjes die weerbarstige koffiemolens aanzwengelden, en grote scheppen cichorei en heet water uit de ketel. Koffie met je vrienden, ’s middags onderuit op het terras van het café waar je ’s nachts monter wankelend was buitengestapt. Koffie met je lief, na een fikse wandeling in de sneeuw, in een hoekje achterin de zaak, en daarna een glas wijn en een beetje zoenen. En koffie na de begrafenis, als je met z’n allen onwennig bijeen gaat zitten, elkaar aankijkt en bemoedigende hoofdknikjes en betekenisvolle blikken uitwisselt omdat de woorden even niet willen komen. Maar dan komt de koffie en met de koffie komen de woorden en met de woorden wint het leven.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

