Skip to content

Memoires

October 10, 2013

Mijn Boek van de Week is ‘Memoires. Luctor et emergo’, de turf die Wilfried Martens heeft geschreven.

Pas op, ’t was heel nipt. Kwam namelijk ook in aanmerking voor Boek van de Week: de etiquettegids voor Amerikaanse toeristen die de regering van de Verenigde Staten ten behoeve van haar reizende burgers heeft opgesteld. U zult opwerpen dat zo’n gidsje van een paar velletjes toch bezwaarlijk een boek kan worden genoemd, ik zeg u dat omvang geen kwaliteit is en dat die gids veel heilzamer is voor de wereld dan dat boek van Wilfried Martens, want dat bevat om te beginnen bijvoorbeeld geen kledingtips voor Amerikaanse toeristen. Aha!

De reden waarom ‘Memoires’ het dan wél gehaald heeft, is simpel: ik ben dol op memoires. Iedereen zou er moeten schrijven, ik zou ze allemaal lezen. Neem nu – totaal willekeurig – ‘Memoires of gedenkschriften van minister Pieter Bas’, uit 1937. Dat is een zeer leerrijk en bijwijlen ontroerend boek, waaruit ik geheel ongehinderd volgende passage citeer:

‘En hierdoor bemoedigd vroeg ik Catharina Dorre een tweede maal ten dans, wat zij lachend aanvaardde. En ik praatte honderd uit en zij lachte gelijk een bergbeekje, dat van de rotsen ritselt en keek mij aan met haar grote donkere ogen, zo heerlijk, zo heerlijk! En ik mocht een glas wijn voor haar halen (maar het moest geen zware zijn). En ik mocht haar manteltje aangeven, toen zij in den tuin wenste te wandelen. En onder de duiventil gaf ik haar een kus. Ach, lieve lezers!’

Zou Wilfried Martens ooit onder een duiventil hebben gestaan met Miet Smet?

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2006.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

