Skip to content

Mannenventen

October 16, 2013

Op het WK voetbal van 2014 speelt België kwartfinale.

Ik voorspel dat zonder de wedstrijd België-Montenegro te hebben gezien. (Het is nu akelig dicht bij vrijdagochtend en als ik mij niet haast word ik straks nog een uur wakker gehouden door het amechtig gekwinkeleer van de krengen in de bomen.) Dat is niet eens nodig. Ik heb genoeg gezien. Ik heb gezien hoe de bondscoach ad interim op training met de spelers omgaat. Hij raakt ze aan. Ik zeg u: we zitten gebeiteld. Die Marc Wilmots, die krijgt ze zo ver. Hij kneedt ze naar Brazilië. Hij grijpt en knijpt en wrijft en drijft. Niet van dat flauw-vaderlijk over de bol geaai. Nee. Mannenventen ondereen. Hij spreekt hun taal. Plus: hij weet waarover hij spreekt. Hij heeft het gedaan. En zij, zij weten dat. Zij hebben het gezien. Zij waren tien, twaalf, veertien, en zij zagen hoe hij in 2002 in de achtste finale tegen Brazilië het doelpunt scoorde dat zij allemaal wilden scoren. Zij zagen hoe het werd afgekeurd en hebben dus nog iets recht te zetten.

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2012.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

