Skip to content

Column 515

October 19, 2013

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De Vlaamse regering heeft een positief advies gegeven aan de federale staatssecretaris voor Mobiliteit en dus mogen de takeldiensten weldra gebruik maken van de pechstrook op de snelweg, en dat is een goede zaak.

Niet dat ik de beslissing toejuich – van verkeersbeleid heb ik al evenveel verstand als een hond van tapdansen –, gewoon: ik heb altijd al eens iets willen schrijven over de pechstrook.

Ik woon op honderd kilometer van het werk en rij – aangezien ik niet zo goed slaap op een kantoorstoel – derhalve al van vóór de oorlog iedere werkdag tweehonderd kilometer, veelal bij nacht en ontij. (Voor u gaat gillen over mijn ecologische voetafdruk: ik ga altijd te voet naar mijn auto.) Tijdens de honderdduizenden kilometers die ik in mijn hoedanigheid van galeislaaf aldus heb afgelegd, heb ik vreselijke dingen gezien en heelder etmalen in file gestaan, maar aan niets heb ik mij meer geërgerd – en geloof mij, ik heb bijzonder veel talent voor ergernis – dan aan pechstrookrijders.

U kent ze wel, die lieden die geen boodschap hebben aan sociale conventies, laat staan aan hoffelijkheid. Die grijnzend dingen zeggen als “’t Leven is aan de rappe.” Die durf verwarren met domheid. Ik wens ze autopech toe. Eén keer per week, dat lijkt me redelijk. Nu eens overdag, in de gietende regen, op weg naar het voetbal. Dan weer ’s nachts, op de Viaduct van Vilvoorde, bij min tien. Eén keer per week, voor de rest van hun leven.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Didier Bellens de laan uitsturen is gewoon te duur.”

Aldus sprak in de vrijdageditie van deze krant Stefaan Van Hecke, volksvertegenwoordiger namens Groen. Hij zei dat in een reactie op het nieuws dat de voortijdige verdwijning van de gecontesteerde Belgacombaas 1,9 tot 4,2 miljoen euro moet kosten. (Ik begrijp hieruit dat de schade die de heer Bellens mogelijks aanricht minder dan 4,2 miljoen euro bedraagt.)

Je vraagt je toch telkens weer af: komen ze daar nù pas achter? Of was er, toen dat contract werd onderhandeld, onder al die bollebozen wel degelijk iemand die bij het doornemen van de ontwerptekst zei: “Ho, wacht eens even… Wat lees ik hier? Als we die man ooit moeten ontslaan kan ons dat… kan ons dat… 1,9 tot 4,2 miljoen euro kosten. Is dat niet wat veel?”, waarop alle andere bollebozen een beetje schaapachtig naar het plafond staarden of fluitend hun vingernagels bekeken, tot iemand kuchte en zei “Ach, als het ooit zo ver komt, laten we iemand van de oppositie daarover een beetje verontwaardigd doen” en iedereen in lachen uitbarstte?

Ja, beste politici, zulke dingen vragen wij ons af. En telkens weer overvalt ons de beklemmende gedachte dat we wel moéten hopen dat zulks gebeurt uit vileine berekening, en niet uit stuitende onbekwaamheid. Wee het volk dat moet kiezen tussen de schurk en de dwaas.

 

BRIEF VAN DE WEEK

Geachte heer Prem Radhakishun,

Vooreerst wens ik u uitdrukkelijk te feliciteren met uw eerste vermelding in deze bescheiden prachtcolumn. Het heeft even geduurd, doch ik kon niet langer doof blijven voor uw stem. Eindelijk – het stond in de sterren geschreeuwd – weerklinkt zij ook in het laagste der Lage Landen, dwars door alle geluidsschermen ter hoogte onzer beider landsgrenzen heen. (Gelukkig waakt Joke Schauvliege.)

U zegt stoute dingen. Dat Sinterklaas niet bestaat, bijvoorbeeld. U zei het deze week in het befaamde tv-programma De Wereld Draait Door, en nu is heel Nederland boos op u. De ouwe lul in mij dacht: hé, liggen de kindjes die nog in Sinterklaas geloven in Nederland niet in bed om halfacht? Nee? Geen wonder dat het zo slecht gaat met dat land! Zo kweek je nooit jongens van stavast!

De verontwaardiging, geachte heer Radhakishun, is – zoals steeds – selectief. Vaker is men verontwaardigheid over de waarheid dan over de leugen. Laat u hierdoor evenwel niet afschrikken, en ga door. Ga door met uw nobel streven. Hou het volk wakker. Mijn stem hebt u.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

