Skip to content

Afkeer

October 31, 2013

Ik ga dit jaar niet naar de Boekenbeurs.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de vorige keer ook niet ben geweest. En de keer daarvoor ook niet. En de keer dáárvoor ook al niet. Afijn, eigenlijk ben ik daar niet meer geweest sinds halfweg de jaren zeventig. Tot die tijd móest ik namelijk gaan. Educatief verantwoorde schooluitstappen, noemde men dat toen. Ik werd er gewoon neerslachtig van.

Ten eerste was het daar altijd véél te druk en véél te warm. In een even vertwijfelde als aandoenlijke poging om acht op tien te halen voor Dagelijks Werk Nederlands – met zeven op tien werd ik thuis gekielhaald, met zes meteen aan reepjes gesneden en aan de haaien gevoerd – liep ik dan badend in het zweet en hyperventilerend te verdwalen, zo nu en dan klasgenootjes ontmoetend die vrolijk met hun reeds geheel ingevulde vragenlijstje wapperden en zich naar het daar-eten-we-onze-boterhammen-hoekje repten. Tja, zij zaten in de scouts en ik niet, waardoor zij wél plannetjes konden lezen. Het enige wat ík kon lezen, was de spot in hun ogen.

Ten tweede vielen die schrijvers mij altijd tegen. Ofwel waren ze er niet – omdat ze al dood waren, bijvoorbeeld, of omdat signeersessies toen nog niet bestonden, want het ging om de bóeken –, ofwel waren ze er wel, en dat was zo mogelijk nog erger: oude, lelijke mannen bleken het, die hoofdzakelijk op hun baard zaten te kauwen en voorts vantijds een gezinsflacon jenever leegdronken en tussendoor overal sigarettenas morsten.

Die afkeer wil ik koesteren. Al was het maar omdat sommige van mijn beste vrienden boeken zijn. Thuis lachen ze me zwijgend toe vanop de boekenplank, een andere keer ontmoet ik ze in de boekhandel. ‘Ha, daar ben je’, zeggen ze dan, ‘we hadden je al verwacht. Wat zal het zijn, vandaag?’ ‘Doe mij maar een portie troost’, antwoord ik.

Buiten valt november nat op straat.

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2005.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

