Skip to content

Column 519

November 16, 2013

CITAAT VAN DE WEEK

“I could not sleep. She was a very good mother. Everything has gone. It is hopeless.”

Aldus sprak dinsdagavond in een reportage in ‘Terzake’ een man op de Filipijnen, terwijl hij toekeek hoe de eenvoudige kist moeizaam in een kuil werd neergelaten.

Vier zinnetjes. En alles was gezegd.

De man had nog geluk gehad: het lichaam van de very good mother was relatief snel gevonden en kon dus, in tegenstelling tot honderden – duizenden – andere lichamen, worden begraven vooraleer het begon te ontbinden en derhalve naast diep verdriet ook diepe walging teweegbracht. Het enige wat een mens meeneemt voorbij de dood, is z’n waardigheid.

De occasionele voetbalwedstrijd terzijde gelaten, schreef ik tot dusver nooit over rampen. En wel hierom: veelal sukkelen woorden dan het clichéstraatje in. Enerzijds omdat calamiteiten ons confronteren met gevoelens waarvoor we geen geschikte woorden hebben, anderzijds omdat deze column u pas op zaterdag bereikt en u bijgevolg al alle andersvalide woorden over u heen hebt gekregen – de emmer uwer compassie loopt reeds over.

Maar die vier zinnetjes, die zestien woorden, die moeten er nog bij kunnen. Neem dus een bekertje en schep uit uw emmer die enkele kleffe kreten van medeleven met die arme Rode Duivels.

 

DIER VAN DE WEEK

De kluspoes.

Je kunt er donder op zeggen: van zodra er ergens een jong vrouwmens uit mercantiele overwegingen met haar strak kontje begint te draaien, stijgt er een woest gehuil op, waarin je – als je lang genoeg hebt doorgeleerd en geen last hebt van oorsmeerproppen – woorden als ‘objectificatie’ hoort.

In mijn Dikke van Dale komt ‘objectificatie’ niet voor. Het gaat daar, op bladzijde 2209, van ‘objectiefring’ meteen naar ‘objectiveerbaar’. Nu, dat komt ervan, als je, zoals ik, de editie uit 1999 gebruikt. Hopeloos achterhaald, dat werkje. Nee, voor hedendaagse bijscholing moet je op het intersubjectieve internet zijn, alwaar je leert dat objectificatie ‘een begrip [is] dat voornamelijk in de psychologie, sociologie en moraalwetenschappen gehanteerd wordt om een denigrerend proces aan te duiden waarbij een persoon of dier als louter een object behandeld of beschouwd wordt.’

Tot vlees herleid, dus.

Ik heb – in het belang van het onderzoek – dat reclamespotje van ‘Gamma’ eens bekeken. Men ziet vier wentelteefjes, een paar zweterige decolleteetjes en enkele draaiende dan wel wippende kontjes. Misschien niet helemaal volgens de gulden snede, doch naar gangbare normen wel getuigend van enige licht erotiserende esthetiek. Zet het mij ertoe aan om de vrouw als louter lustobject te beschouwen? Geenszins – ik ben goed opgevoed. Zet het mij ertoe aan om vandaag naar een ‘Gamma’ te hollen? Nog veel minder – ik heb klustrofobie.

Dus nee, mijn gedachten gaan niet afdwalen, straks bij de slager. Maar je moet niet van iedereen een vegetariër willen maken.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik hou niet van herpes.

Daarom haal ik geen boeken in de bibliotheek. Heel lang geleden wel, maar toen bestond herpes ongetwijfeld nog niet. Het enige wat je in die tijd bijwijlen in zo’n bibliotheekboek aantrof, waren bruine vlekken – waarvan je dapper hoopte dat het gemorstekoffievlekken waren. Herpes, dus. Sporen ervan in één op vijf veelvuldig ontleende boeken, zo leert een steekproef in opdracht van het Canvasprogramma ‘Man over boek’.

Herpes. Uiterst besmettelijk. Pijnlijke blaasjes op de lippen, in de mond, op de penis, in de vagina, in de aars. Niet aldoor, wel voor altijd. Herpes, hebbes.

Ik koop mijn boeken. Dat zijn er door de jaren heen een behoorlijk aantal geworden, plank na plank na plank na plank. In zoverre zelfs, dat de woonkamer een beetje op een bibliotheekje lijkt, waarvan mijn vrienden dankbaar gebruik maken – hopelijk houden zij wel van herpes.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

