Skip to content

Column 521

November 30, 2013

OUDE DOOS VAN DE WEEK

Isabelle A.

Isabelle is achtendertig. Weet u wel hoe oud dat is? Dat is dubbel zo oud als Ian Thomas, plus nog eens de hele middelbare schooltijd erbij. Isabelle had, indien zij zich indertijd op onbeschermde wijze – en hitsig kronkelend – geslachtelijk had verenigd met haar lief Willy Sommers, thans de moeder kunnen zijn van een halfbakken volwassen wezen dat de neus zou ophalen voor het oeuvre van Ian Thomas wegens “voor kinderen”. Zo oud is Isabelle dus. Een echte oldtimer – weliswaar met een schone carrosserie.

Ziedaar wat ik mij plots realiseerde, toen ik Isabelle en Ian deze week samen zag opdraven in het befaamde Canvas-programma ‘Reyers Laat’. De wereldster in wording mocht vertellen met welke in zijn reservaat belangrijke opperhoofden hij tegenwoordig zoal contact heeft, de oude doos moest nog eens vertellen welke miserie ze zoal heeft meegemaakt. Beiden deden dat voortreffelijk. Van de ene onthield ik vooral de ingetogen zakelijkheid, van de andere de wijze waardigheid.

Voorts onthield ik dat de oude doos zei dat ze op haar vijftiende ‘Hé, lekker beest’ had gezongen met haar knuffelbeer in gedachten, en dat de zestienjarige Ian Thomas een videoclip heeft gemaakt waarin hij halfnaakt onder de douche tegen een meisje staat aan te schurken. Veel zichtbaarder kan vooruitgang niet worden.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van november. En blij toe.

November. Het leven krimpt, de kop almaar dieper in de kas. Dagen worden uren, denken wordt doem, het hart verstart. Geef mij maar het pijnlijk licht van lage zon en het kraken van adem die stamelt.

 

TEST VAN DE WEEK

De lesbiennetest.

Het befaamde Radio 1-programma ‘Hautekiet’ was deze week geheel volgens voorschrift crossmediaal in de weer en riep z’n luisteraars op om een test te doen op de website van Radio 1. In die test kreeg men tien foto’s van vrouwspersonen te zien en diende men aan te geven welke seksuele voorkeur men deze proefkonijnen toedichtte. De bedoeling was uiteraard: vaststellen dat men in stereotiepen denkt.

Alsof je daarvoor een test nodig hebt.

Geen gratuiter woorden dan ‘Doe de test’. Bent u een ochtendmens? Doe de test. Verdient u loonsopslag? Doe de test. Welke hond past er bij u? Doe de test. Leeft u in een veilige buurt? Doe de test. Houdt u van bananen? Doe de test. Bent u klaar voor uw pensioen? Doe de test. Is uw liefdesleven aan euthanasie toe? Doe de test. Doet u graag tests? Doe de test.

Nu, dat we in stereotiepen denken, is natuurlijk gezond. Het dient tot zelfbehoud. Het voorkomt dat we ons, de deconstructieve waanzin ten prooi, iedere minuut van de dag voor de trein willen gooien. Het biedt structuur. Het is beperkende vrijheid.

Doch thans terug naar de lesbienniteit. De kwestie is: ze maken het zelf zo verwarrend. Zo herinner ik mij uit mijn prospectiejaren een heerlijk meisje dat, door mij gevraagd of ze geïnteresseerd was in enige exclusieve onderlinge omgang, kuis de ogen neersloeg en met haar prachtmondje fluisterde dat ze “helaas lesbisch” was. U begrijpt mijn existentiële verwarring toen ik even later zag hoe ze dat prachtmondje op de gore bek ener puistenkop plantte en het op een likken, zuigen en sabbelen zette alsof ze de resten zijner grote friet met stoofvleessaus van tussen zijn vorte tanden wou halen: kregen jonge lesbiennes thuis geen eten? Of was er meer aan de hand? Pas toen ik was thuisgekomen en mij in de beslotenheid mijner kerelskamer had overgegeven aan verscheurende somberheid terwijl de gruwelijke beelden van dat prachtmondje op die gore bek aldoor voor mijn geestesoog spookten, daagde het mij: dat was ongetwijfeld een test. Het arme kind.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Leest u deze column graag? Doe de test!

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

