Skip to content

Column 523

December 14, 2013

WOORD VAN DE WEEK

Ocharme. Het was een week vol ocharme.

Ocharme Silvio Proto. Op heroïsche wijze stopte hij dinsdagavond in het perfide Griekenland twee strafschoppen, waarna hij op iets minder heroïsche wijze zelf een penalty veroorzaakte en rood kreeg. Ontroostbaar strompelde hij in korte broek van het veld. Ik had met hem te doen. Zo’n deerniswekkend lot verdient niemand, zelfs al is hij doelman van Anderlecht.

Ocharme ook de gestopte profsporter. Die valt, zo vernam ik deze week in het befaamde tv-programma ‘Reyers Laat’ zeer tot mijn verbazing, in een zwart gat. Om deze gruwelijke ervaring toe te lichten had men Johan Museeuw uitgenodigd, een ervaringsdeskundige die dezer dagen geheel toevallig een boek over zichzelf in de aanbieding heeft. Vreemd genoeg moest ik even denken aan wat de legendarische veldrijder Sven Nys nog niet zo lang geleden in een interview vertelde: dat hij tot voor kort thuis niet eens de vuilnisbak buitenzette. Alles voor het ikje. Jarenlang. En plots wordt de wereld werkelijkheid. Welkom in de hel, ikje. Praat eens met een beerputruimer.

Ocharme, tenslotte en vooral, Fientje Moerman. De Open VLD-politica legde deze week in een opiniestuk haar ziel op straat en meteen denderde er een hele pantserdivisie over die ziel heen. Haar noodkreet over haar existentiële angst werd gesmoord in genadeloos gedaver, slechts onderbroken door homerisch hoongelach. Gij zielige zeur.

Eigenlijk is dit: ocharme wij. Dat wij slechts tot dit in staat zijn. Dat wij lieden verkiezen die systemen bedenken die ons ongelukkig maken. Dat wij dat ongelukkig zijn verhalen op die lieden, en niet op onszelf, en dat die lieden daar ongelukkig van worden. Dat wij gedoemd zijn om dat te herhalen, telkens opnieuw. Dat wij in het falen van anderen ons eigen falen niet willen zien. Dat wij met dichtgeknepen ogen voor de spiegel staan.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Er was ook wel wat jochei. Jazeker.

Jochei bij de N-VA, die ook deze week weer een veelbelovend schaap uit de Open VLD-stal mocht verwelkomen: Lorin Parys, neringdoende en – ik citeer hem even – “idealist”. Veel blijer kan je als partij niet worden, toch?

Jochei ook voor Kim Clijsters, die amper drie maanden na de geboorte van haar zoontje alweer belangeloos leuke dingen voor de mensen stond te doen. Als Kim in een volgend leven terugkomt als interieuronderdeel, dan is het als kacheltje.

Jochei, tenslotte en vooral, voor Veerle Baetens, winnares van de European Film Award voor Beste Actrice. (Ik zal hier nu niet aan toevoegen: volgende keer beter, Fientje. Dat zou flauw zijn.) Veerle Baetens heeft deze prestigieuze prijs gekregen voor haar acteerprestatie in ‘The Broken Circle Breakdown’, een film die ik niet heb gezien omdat ik in mijn vrije tijd niet meteen tuk ben op babysterfte en zelfmoord, en al helemaal niet op bioscopen – van de succesvolle krijg ik hoofdpijn, van de gezellige rugpijn.

Ja, waarlijk talloos zijn onze kwellingen. Doch: jochei.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van u. Of, zo u wil, van mij.

Naar goede gewoonte verdwijn ik rond deze tijd van het jaar even uit uw leven. U hebt immers wel wat beters te doen, in deze donkere dagen. Iets te veel jenever drinken op kerstmarkten, bijvoorbeeld. Iets te veel geld uitgeven aan nietszeggende cadeautjes voor mensen die iets te weinig geld uitgeven aan nietszeggende cadeautjes voor u. Vertederd luisteren naar gestamelde dan wel afgedreunde nieuwjaarsbriefjes. Mistroostig uit het raam staren. Aan de feestdis plots hardop zeggen: “Hoe zou het nog zijn in Syrië en de Filipijnen?” Kortom, dolle pret.

Misschien lopen wij elkaar tussentijds tegen het lijf. U herkent mij aan mijn zorgelijke blik en moeizame pas. Denk dan gerust even ‘ocharme’ – maar doe dan niet van ‘jochei!’ Het mooiste geschenk is waardigheid.

From → Uncategorized

2 Comments
  1. Heerlijk, scherp en mooi! Nog van dat… Grote verbondenheid met het afscheidsgevoel.. 🙂

Leave a Reply

