Skip to content

Column 525

January 18, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het wachten is nog slechts op iemand die z’n kind een binaire naam geeft. Weg met die belachelijke letters.

’t Is simpel: je nummert je nageslacht en zet dat nummer om in eentjes en nulletjes. Aldus roep je over enkele jaren niet meer “Aan tafel, Wapiti Wolly, Kim Korstmos en Joepie Jee!”, en al evenmin “Aan tafel, Eén, Twee en Drie!”, doch wel “Aan tafel, 00001, 00010 en 00011!” Wedden dat de buren groen zien van jaloezie? Zo origineel!

Want reken maar dat het origineel moet zijn. Hoe verklaar je anders dat men, zoals ik deze week las, z’n nageslacht tegenwoordig de wijde wereld instuurt met namen als Loezer of Anaa’ol? Wee het kind dat z’n originaliteit moet ontlenen aan de mentale kramp van z’n ouders. Je moet, integendeel, hopen dat de naam het lààtste is waarmee een kind zich onderscheidt. Een naam is geen talent. Ten bewijze: in mijn dichte vriendenkring zijn we met vier Jannen; de ene kan mooi tekenen, de andere maakt passioneel muziek, de derde heeft een spitse geest en de lach aan z’n kont, en dan heb je mij nog – ik kan goed namen van vrienden in columns binnensmokkelen.

Dat we allevier Jan heten, heeft natuurlijk met onze ouderdom leeftijd te maken. Vlaamse jongens van voor de oorlog. Er was het boek, en als het niet in het boek stond, kon het niet, klaar. Je mocht je kind in het dagelijks leven gerust Hoerenzoon Van De Melkboer noemen, maar niet op papier. Op papier waakte de voornaamheid.

 

TIP VAN DE WEEK

Als u mij héél dringend nodig hebt, ga mij dan vooral niet zoeken in de Basic-Fit in Anderlecht.

De Basic-Fit in Anderlecht haalde deze week het nieuws als eerste fitnessclub in België die 24 uur op 24 open is, en ik feliciteer de Basic-Fit in Anderlecht daarmee, maar de kans dat u mij ooit in de Basic-Fit in Anderlecht aantreft is kleiner dan de kans dat ik op 13 juli in Rio de Janeiro in het Maracanã Stadion tijdens de finale van het wereldkampioenschap voetbal geschiedenis schrijf door in de allerlaatste seconde van de toegevoegde tijd met een lichte streling van het hoofd een fatale owngoal te maken.

Ga dus elders zoeken. Zoek voor mijn part onder uw bed, of in de Marianentrog, of in discotheek The Big Bad Bear, maar niét in de Basic-Fit in Anderlecht. Ik zal er niet zijn. Hiervoor zijn er twee redenen, die ik omstandig ga toelichten.

De eerste reden is: de Basic-Fit in Anderlecht is een fitnessclub.

De tweede reden is: toen ik de foto’s bekeek die bij het stuk in deze krant stonden, spatte het testosteron tegen mijn brilglazen. Ik werd bang. De wereld gaat ten onder aan overdreven enthousiasme.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Wat heeft Kate Moss dat wij niet hebben?

Ik heb me er dagen naeen – in mijn vrije uren én omdat Kate Moss deze week veertig is geworden – het hoofd over zitten breken, en ik kom er niet uit. Velen onder ons hebben óók een woelig verleden, hebben óók een kind, hebben óók een vagina. Waarom dan net zij?

(Kritische denkers zullen zeggen: jamaar, komt Kate Moss zo vaak in de media omdat ze interessant is of is Kate Moss interessant doordat ze zo vaak in de media komt? Kritische denkers zeggen nu eenmaal zulke dingen, in de media.)

Je kunt, zo heb ik door de eeuwen heen geleerd, sommige vrouwen aardig op hun paard krijgen door zijdelings op te merken ‘dat die Kate Moss wel wat heeft’. Dat vinden die vrouwen niet leuk. Je mag, in je hoedanigheid van heteroseksueel zwijn, van die vrouwen wél zeggen dat die blonde van tv met haar dikke borsten het geen twee keer zou moeten vragen, of dat je die felle rosse daar met haar strak kontje wel eens zou willen temmen, maar niét ‘dat die Kate Moss wel wat heeft’. (Nu, ’t is toch tenminste dat.)

Zou het het gewone zijn? Het gewone, en dus onopvallende? Het onopvallende, en dus gevaarlijke? Zou het daarom zijn? Dat Kate Moss, in al haar ogenschijnlijke alledaagsheid, ons iets te dicht op de huid zit? En dat er dus in iedere vrouw een valkuil schuilt?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

