Skip to content

Column 527

February 1, 2014

VRAAG VAN DE WEEK

Kent ù uw postbode?

Als uw antwoord ‘ja’ luidt, dan is de kans zéér groot dat u mij niet bent. Ik zou mijn postbode nog niet eens herkennen indien hij, als postbode verkleed, een brief in mijn bus zou steken op het moment dat ik de voordeur opentrek en daarbij zou zeggen: “Goeiendag, ik ben uw postbode en wou net een brief in uw bus steken.” Negen kansen op tien dat ik, in de overtuiging dat ik hier te maken had met een lid van een Bulgaarse dievenbende die op slinkse wijze ons dialect had geleerd, meteen de wijkinspecteur bel – die ik overigens ook niet zou herkennen.

Deze schrijnende overpeinzing schoot mij te binnen toen ik vernam dat er in Oostende een proefproject loopt waarbij postbodes bij bejaarden thuis aanbellen “om te zien of ze hulp of een luisterend oor kunnen gebruiken.” Dat lijkt me een uitstekend idee. Het weinige weefsel dat ons rest moeten we bewaken, want eens gescheurd is het voor altijd kapot. Vraag dat maar aan al die grootstadmensen die wekenlang in hun flatje liggen te ontbinden, door niemand gemist want iedereen heeft het te druk met elders onmisbaar zijn.

Vroeger, toen we nog in korte broek door het leven buitelden en smakelijk tussendoortjes uit onze neus aten, ja, toen kenden we de facteur. Net zoals we de bakker kenden, en de melkboer en de beenhouwer en de brouwer. Ze kwamen aan huis. En als je goed toekeek, zag je in hun ogen de lichte teleurstelling dat jij het was, die de deur openmaakte, met gepast geld in je knuistjes. Dat jij het was, en niet je mama.

Ook dat was weefsel.

 

WAARSCHUWING VAN DE WEEK

Sla dit stukje over als u niet graag stukjes over tv-programma’s leest.

Dinsdagavond zag ik op Eén de eerste aflevering van ‘Manneken Pis’, een programma waarin mensen van bij ons in Brussel aan toeristen vragen of ze eens op bezoek mogen komen. (Gelukkig zeggen die toeristen ja, want anders heb je geen programma.) Aldus konden we aanschouwen hoe het Maaike Neuville verging bij een kloeke wijnbouwersfamilie in Georgië en wat Dieter Coppens meemaakte met een non geworden paaldanseres in Rome. Ik aanschouwde het met genoegen.

Dat had natuurlijk veel te maken met Maaike Neuville, een pronte verschijning met krullen, en bijna evenveel met Dieter Coppens, een knuffelkerel met een baard. Dat had ook te maken met de wijnbouwersfamilie en de non – zeg maar: met het knappe onzichtbare werk van de redactie. Maar bovenal had het te maken met de toon van het programma. Lichtvoetig zonder luchtig te worden, ernstig zonder belerend te zijn. Met veel respect en genoeg verwondering.

Spijtig dat het dinsdagavond niet véél kouder was. Anders hadden we nog meer deugd gehad van dit warme dekentje.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik hoop dat het een Nederlander wordt.

Nu, ’t mag ook een Duitser zijn, of een Fransman, of een Tsjech. Als het maar geen Belg is. Om de uitstraling van je sport te vergroten, moet je durven verliezen. Wat ben je met een wereldtitel, als niemand weet dat die bestaat? Wat is die wereldtitel waard, als die wereld een voorschoot groot is? Liever solo triomferen in de parochiezaal dan sterven in het achterwiel op het wereldtoneel?

Ach, natúúrlijk gun ik Sven Nys die wereldtitel veldrijden, dit weekend in Hoogerheide. Natúúrlijk mag ook Niels Albert winnen, of Klaas Vantornout, of – tot zijn eigen stomme verbazing – Kevin Pauwels. Het podium mag van mij helemaal Belgisch zijn, met zilver voor Wietse Bosmans, hopla en hoera. En een Lifetime Achievement Award voor Bart Wellens. Het hele weekend lang de Brabançonne, en volgende week een ontvangst op het koninklijk paleis.

Hebben we tenminste toch dat al, nu door de blessure van Romelu Lukaku die wereldtitel voetbal misschien net iets minder vanzelfsprekend is.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

