Skip to content

Column 528

February 8, 2014

JIMMY VAN DE WEEK

Jimmy Frey. (Hij heet eigenlijk Ivan Moerman, maar dat vermeld ik er niet bij, want zoiets doorbreekt toch altijd een beetje de magie.)

Jimmy Frey is deze week samen met Salvatore Adamo (echte naam: Salvatore Adamo, pfff) opgenomen in de Eregalerij van Radio 2. Dat werd tijd. Niet omdat de heer Frey op sterven na dood is – integendeel, hij oogt voor z’n 74 jaar bijzonder kwiek -, wel omdat hij een bijzonder belangrijke figuur is in de Vlaamse populaire muziekgeschiedenis, en meer specifiek in de periode 1968-1970.

In die tijd, beste kindertjes, had je in de Vlaamse populaire muziek enerzijds de gladde jongens en anderzijds het schorremorrie en schorremorrie herkende je aan het feit dat de oren niet zichtbaar waren. Die geruststellende eenvoud van denken werd wreed verstoord toen de heer Frey zich, van weelderige lokken voorzien, in het jaar 1968 meldde met het hartverscheurende ‘Zo Mooi, Zo Blond en Zo Alleen’, een lied dat prachtig vervaarlijk balanceerde op de dunne scheidingslijn tussen poppy en floppy. Alom werden meisjesharten vloeibaar, hier en daar knikte zowaar een stoere jongenskop goedkeurend mee.

Het bleek zijn vrijgeleide. Een jaar later mocht hij ongestraft ‘Als Een Kus Naar Tranen Smaakt’ in de groep gooien, nog een jaar later ‘Rozen voor Sandra’. Flowerpower in Vlaanderen.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Sommige politieke partijen doen er werkelijk alles aan om wrevel te wekken. Hulde voor zoveel doorzettingsvermogen.

Let wel, dan heb ik het niet eens over hun standpunten. Van mij mogen politieke partijen vrijwel alles toeteren. Een strompelende terugkeer naar de kolchozen? Prima! Een anorectisch dieet voor de overheid? Uitstekend! Voze kretologie tegen alles wat anders is? Ik juich het toe! Iedereen heeft het recht om z’n bekrompenheid en opportunisme te etaleren. In een wereld waar we het voortdurend over alles roerend met elkaar eens zijn verschrompelen onze hersenen tot honderd gram preparé.

Het gaat me om de toevloed, de overvloed, de stortvloed. Afgelopen maandag kreeg ik van de CD&V in enkele uren tijd liefst veertig tweets in m’n nek, waarvan ruim de helft de lof van het rondreizend volkstheater genaamd Kris Peeters zong. Bovendien stond de minister-president dertien keer op bijgeleverde foto’s te glunderen, te oreren, te luisteren of met voedingswaren te klooien. Waar ik bij het eerste plaatje nog dacht: ‘Hola, drukke tijden voor onze leider’, dacht ik bij het dertiende: ‘Laat me met rust, aandachtshoer.’ (En ik schaamde me er niet eens voor.)

U zult, in uw sympathieke hoedanigheid van scherpe analist van deze bescheiden prachtcolumn, opwerpen: ‘Jamaar, Devriese, in de plaats van daarover te zagen, ontvolg gewoon heel die CD&V, en klaar. En vertel ons nu iets leuks.’ De waarheid is: ik zou wel willen, maar ik kan niet. Verkiezingen zijn een ernstige zaak, en ik zou het mezelf nooit vergeven indien ik op 25 mei onvoldoende geïnformeerd in het stemhok sta. Mensen raadplegen vijfentwintig websites alvorens ze een aardappelsoort voor hun puree kiezen, maar – en ik wil hier de puree niet beledigen – voor belangrijker kwesties houden ze ramen en deuren gesloten, waardoor ze nóg meer het gevoel krijgen dat alles over hun hoofden heen wordt beslist.

Mij zal dat niet gebeuren. Ik wil alles weten. Ik wil weten waarom uitgerekend nù lieden als Steven Vanackere en Liesbeth Homans zich op Twitter melden. Ik wil weten wie welke loze beloften doet. Wie met wie bekvecht, wie tegen wie aanschurkt. Wie last heeft van een selectief geheugen. Wie enerzijds niet voor maar anderzijds ook niet tegen is, wel integendeel. Wie, finaal, mij ernstig neemt.

Ja, dat wil ik allemaal weten. Dié stortvloed is mij lief. Niet de stortvloed aan foto’s van politici met haarnetjes.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

