Skip to content

Column 303

February 20, 2014

FANBRIEF VAN DE WEEK

Beste Justine,

Nu je alweer een tijdje met pensioen bent en de verveling ongetwijfeld harder toeslaat dan de forehand van Safina, ben ik zo vrij je een briefje te schrijven. Dan heb je wat te lezen. ’t Is wel in het Nederlands, maar ach, dat leer je wel – impossible is nothing.

Ik zal het maar meteen bekennen, beste Justine: je bent – of was, daar ben ik nog niet uit – mijn favoriet Pittig Kereltje. De lezers van deze column kunnen dat getuigen: nóóit heb ik iemand anders mijn favoriet pittig kereltje genoemd. Dus, mocht ik in deze brief een ietsiepietsie kritisch overkomen, weet dan dat het hier onhandig geformuleerde genegenheid betreft. Dit gezegd zijnde: ik hield niet van die gebalde vuistjes. Overkill. Duizenden heb ik er gezien. Een droge scheet – hop, het vuistje. Op de duur geloofde ik het niet meer. En begon het me te ergeren. Voetbalmanieren in een tennistempel.

Er zijn, beste Justine, sinds je met pensioen bent gegaan, wel een paar – schrik niet – enge dingetjes gebeurd. Tienduizenden dompelaars in Myanmar en China gestorven door natuurgeweld. Drie optredens van Céline Dion in België. Geert Wilders pleit voor Groot-Nederland. Een Estelleke voor Wendy en Frans. Mijn Laphroaig Quarter Cask die op is. Wolkbreuk boven Ledeberg. Geen Belgen in de finale van de Koningin Elisabeth Wedstrijd. Een tropische mug die gevaarlijke ziektes kan overbrengen in Namen. (Ik vraag mij af hoe we dat weten. Vloog die mug geheel toevallig in het gezichtsveld van een professionele muggenherkenner die zich al even geheel toevallig in desbetreffende provincie bevond? Ik hoop van niet.)

Wat dan wel weer leuk is, beste Justine: Nicole en Hugo hebben een nieuwe cd uit en het aardige is dat de pers daar volop aandacht aan heeft besteed, waardoor je Nicole en Hugo in alle media kon zien glunderen. Een waar genot, want glunderen kunnen ze pràchtig. En mekaar gaarne zien natuurlijk ook. Nicole en Hugo behoren tot die zeldzame soort mensen die je opzadelen met een gevoel van plaatsvervangende schaamte die eigenlijk niet nodig is. (Ja, daar moest ik óók twee keer over nadenken.) Maar weet je wat ik pas helemaal fantastisch vind, beste Justine? Dat Nicole en Hugo met hun nieuwe cd – zo vertelden ze prachtig glunderend op de persvoorstelling – mikken op goud. Voor minder doen ze het niet. Zilver zal ze aan hun reet roesten. Het deed me een beetje aan jou denken. Doe jezelf een plezier en haal die cd in huis. Voor als je je verveelt.

Over mekaar gaarne zien gesproken: ontroerend, je gebaar naar Carlos Rodriguez toen hij brak, tijdens de persconferentie. Zoveel tederheid. Minstens copain-copine, misschien moeder en zoon. In ieder geval raakte je hem aan zoals mensen mekaar aanraken wier lichaam elkaar niet toebehoort. Mooier dan het vuistje. Voor velen, beste Justine, was het een bevreemdend gebaar, wegens niet te rijmen met de meedogenloosheid waarop je een patent had. Maar ach, wij weten wel beter: alleen de gevoeligste mens is tot meedogenloosheid in staat.

Het toeval – onze eeuwige reisgezel – wil dat ik afgelopen week nog eens ‘Plankenkoorts’ heb beluisterd. Zonder je verstand te willen beledigen, beste Justine: het betreft hier een grammofonische registratie van een theatershow van Neerlands Hoop in Bange Dagen, een humoristisch collectief dat je zeker eens moet ontdekken als je je verveelt. ’t Zijn rakkers van heb je me daar. Doch ik dwaal af. Waar het me om ging, is dit stukje daaruit: ‘Achter de façade van glitter en goud staat elke dag dezelfde lach, dezelfde sleur.’

Beste Justine, hopend op een gesigneerde poster groet ik je,

Je meedogenloze fan

 

PS: vergeet niet je pensioenaanvraag in te vullen!

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2008.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

