Skip to content

Column 531

March 1, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Mocht het beroepshalve ooit fout gaan voor Dirk Degraen, dan kan hij nog altijd publieksopwarmer worden.

Ik wist niet wat ik hoorde, toen ik vernam dat de algemeen directeur van KRC Genk vorige maandag de pers had gevraagd om te applaudisseren voor de man die hij even tevoren aan de deur had gezet. En ik wist nog veel minder wat ik hoorde, toen ik vernam dat de pers braafjes had geapplaudisseerd.

De pers als klapvee. Trieste gezelligheid.

Een meesterzet was het, van Dirk Degraen. Van waar hij zat kon hij netjes overschouwen wie spontaan, aarzelend of met tegenzin in de handen klapte. En bovendien: beetje zijn gram gehaald voor al die lelijke dingen die ‘ze’ over zijn club hadden gezegd en geschreven, en voor al die mooie dingen die ‘ze’ niét hadden gezegd en geschreven. Zit, pootje, braaf. En straks misschien een koekje.

Nu, ik heb makkelijk praten. Ik ben niet embedded. Ik zit vanop afstand meesmuilend toe te kijken, terwijl ik zo nu en dan onder mijn werkmanspet krab, een straal bruin speeksel op de grond spuug en mistroostig zucht. Een oude man in een nieuwe wereld.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Vraagt u zich ook af wat de regeringen in ons land nog allemaal gauw krachtdadig gaan beslissen vóór de verkiezingen? Ik hou m’n argeloze hart vast.

Neem nu het halve leeuwenkopje waarmee Kris Peeters ons deze week meende te moeten verblijden, teneinde de wildgroei aan Vlaamse overheidslogo’s een krachtdadig halt toe te roepen. De minister-president kraamde daarbij zonder verpinken enige termen uit die u en ik wartaal noemen maar waarvoor je in woordenkraammiddens al gauw enkele tienduizenden euro’s betaalt. “Een leeuw met een hoek af”, sprak hij. “Vlaanderen als cutting edge. Voor intern gebruik luidt onze baseline ‘verbeelding werkt’, voor het buitenland ‘state of the art’.” Ik grinnikte even voor intern gebruik. Kris Peeters zijn, het is en blijft topsport.

En dan was er natuurlijk ook de krachtdadige federale beslissing dat Belgische borelingen voortaan een dubbele familienaam moeten kunnen krijgen. Waarom dat zo dringend nodig was, ontgaat me nu even, maar dat komt ongetwijfeld doordat ik een seksistisch zwijn ben. Ik denk alleen vol medelijden aan alle grootouders die straks tien kleinkinderen hebben met tien verschillende familienamen – en ze hadden het op hun oude dag al zo lastig met die voornamen.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Jan Hoet. Hij is 77 geworden en dat is een prestatie.

Jan Hoet was de stichter van het Vermoeiend Enthousiasme – een stroming die ook buiten de kunst navolging heeft gevonden – en dan moet je rekenen dat het tussen zijn oren nóg sneller ging dan uit zijn mond. Soms leken woorden maar stamelende herauten van de prachtige ontploffingen in zijn hoofd.

En toch: hij leerde zijn volk kijken.

 

TIP VAN DE WEEK

Als u mij dringend nodig hebt: zoek mij vandaag niet in Ledeberg.

Niet dat ik deze deelgemeente van Gent mijd – integendeel, het is een bedevaartsoord (geboorteplaats van Jan Becaus! Maurice De Wilde! Koen Crucke!) – maar daar begint deze morgen het Vlaams wielerseizoen en ik hou niet van drukte.

Want reken maar dat het druk is, daar rond de Sint-Lievenskerk, voor de officieuze start van de Omloop. Heelder horden fans verdringen elkaar om een glimp op te vangen van de spanning op Zijn benen, van de tatoeage op Zijn arm, van de glimlach op Zijn lippen. Jazeker, één man moet het vernederde Vlaamse volk – bedànkt, Zdenek Stybar – weer doen opveren en juichen: Hij, Tom Boonen. O, Tom, verblijd ons, verlos ons, verhef ons.

Nog dit: als Hij straks op het podium staat en de speaker vraagt om Hem een hartelijk applaus te geven, verpest het dan niet voor uzelf. Denk dan niet: verrek, is dat die Degraen?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

