Skip to content

Column 532

March 8, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De reacties op de reacties waren voorspelbaar.

Dan zet je al eens voor het goede doel een hoop brave burgers achter de tralies, om uit te vissen wat er beter kan aan een splinternieuwe gevangenis. Dan zeggen die brave burgers achteraf al eens oprecht dat ze vrijheidsberoving als bijzonder akelig hebben ervaren en dat we dus goed moeten nadenken over het nut en effect ervan.

Vergeefse oprechtheid, natuurlijk: binnen de kortste keren braakte Vlaanderen een stortvloed van snerende reacties op zoveel zin voor nuance. Dat die brave burgers maar eerst eens het leed van de slachtoffers van misdadigers moesten ervaren alvorens zo uit hun nek te kletsen. Dat er al genoeg, wat zeg ik, te veel geld wordt uitgegeven aan dat uitschot. Dat voor sommigen de kogel nog te goed is.

Al even voorspelbaar als naast de kwestie, dus.

Straf hoort geen wraak te zijn – of willen we een samenleving waarin bloedwraak en eremoord de dienst uitmaken? Straf is een rationele poging om het irrationele te beteugelen. Een evenwichtsoefening waar een vangnet onder hoort, geen leeuwenkuil.

Vrijheid is het allerhoogste goed. Vraag dat maar eens aan mensen die maandenlang aan het bed gekluisterd zijn, niets kunnen zonder hulp, niets mogen zonder toestemming. Wat zouden ze nu niet geven voor een simpele wandeling in de voorjaarszon, een wandeling en een bankje en een ijsje, en lekker onderuit, tot de zon verdwijnt achter de hoge gevels van statige huizen en het frisjes wordt, het teken dat het tijd is om weg te slenteren, arm in arm, naar een eethuisje waar ze bij een aperitief elkaar glimlachend aankijken en weten dat straks, na de maaltijd met een fles wijn, thuis de warmte wacht, de weldadige warmte van lichte roes en broekloze verstrengeling, weerloos tegen zoveel vrijheid.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Snapt u er ook geen hol van?

U en ik, wij proberen de rekeningen de baas te blijven en de kinderen niet uit hun neus te laten eten. En daar zijn we een leven lang zoet mee. Hij, hij probeert – ja, wat?

Waarlijk, ik heb geen idee van wat er in dat Russisch staatshoofdhoofd omgaat. Je staart je blind op z’n foto. Zit je naar een über-psychopaat te kijken? Een in mensenhuid geslopen reptiel? Poetin de python?

Wereld, adem niet uit.

 

GETAL VAN DE WEEK

9.000.

Vorig jaar hebben, zo las ik donderdag in de krant, negenduizend mensen gesolliciteerd naar een baan bij het Belgisch leger. Duizend zevenhonderd onder hen deden dat met succes.

Wat, zo vraag ik mij met naar berusting neigende moedeloosheid af, bezielt een mens om dat te doen? Om op vrijwillige basis lid te worden van een vereniging wier kerngedachten kadaverdiscipline en kritiekloze gehoorzaamheid zijn? Dat is bijna nog erger dan lid worden van een politieke partij.

Als trouwe lezer van deze bescheiden prachtcolumn weet u natuurlijk waar die vraag vandaan komt, maar ten behoeve van de nieuwkomers alhier – geef acht! – dien ik te vermelden dat ik ooit legerdienst heb gedaan. Op onvrijwillige basis. Net toen ik meende dat ik voldoende had gestudeerd om mij nuttig te maken in de samenleving en daaruit een gepaste verloning te puren, werd ik opgevorderd om tien maanden lang uit te blinken in onbezoldigde nutteloosheid.

Tijdens mijn opleiding daarvoor, in een stalag in Heverlee, werd ik ondergebracht in een kamer waar de dagelijkse oorverdovend luid geproduceerde hoeveelheid gas gemakkelijk een jaar lang een middelgrote woning van energie kon voorzien – een nutsfunctie die door de legerleiding schandelijk over het hoofd werd gezien. Na mijn opleiding dropte men mij in de bossen ten noorden van Antwerpen, alwaar ik negen maanden overleefde op een dieet van eikels en verstilde wanhoop.

Drie op de tien kersverse beroepsmilitairen, zo blijkt voorts, bollen het binnen de twee jaar af. Leger, de vergrotende trap van leeg.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

