Skip to content

Toots

March 12, 2014

STRAAT VAN DE WEEK

De Toots Thielemansstraat. (Ik schreef er bijna ‘in Vorst’ bij, haha, dommerik die ik ben.)

Het is hem zeer gegund en ik vind dat het vaker zou moeten gebeuren: dat je bij leven al een straat naar je genoemd krijgt. Wat voor onzin is dat toch, dat je eerst dood moet zijn? Zou het niet heerlijk zijn, als we nù al op de Boulevard Eddy Merckx in file zouden kunnen staan? Of de hond kunnen laten kakken op het Kim Clijstersplein? Bovendien: postume eer is een zwaktebod.

Toots Thielemans. Uitgerekend hij. Die met zijn mondmuziekske. Dat kun je bezwaarlijk een muziekinstrument noemen, zeggen mensen die geen muziekinstrument bespelen. Dat is voor in cafés. Voor volkse leute. Dat kun je toch niet vergelijken met piano of viool? Tegen zulke mensen zeg ik dan meestal: ‘Zageventen!’, waarna ik een ingebeeld deuntje blaas en ingebeelde pronte bakkersdochters dansen met ingebeelde stoere slagersknechten in ingebeelde rokerige staminees. (Ik ben al wat aan het oefenen tegen volgende week vrijdag, qua ingebeelde rokerige staminees.)

Soms aanhoor ik hem en vind ik er niks aan. Eindeloos gefriemel. Wanneer gaat hij nu eindelijk eens stoppen met blazen? Het nummer is al tien keer gedaan. Hóórt hij dat dan niet? Een andere keer zit ik erin zonder dat ik het in de gaten heb. Dat ik mee-meander, water word, klein kabbelend geluk. Ze mogen ook een bergbeekje naar hem noemen.

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2011.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

