Skip to content

Column 533

March 15, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het geeft te denken.

De luisteraars in Vlaanderen hebben Lutgart Simoens uitgeroepen tot populairste radiofiguur van de laatste honderd jaar. Dat geeft te denken omdat mevrouw Simoens al ruim twintig jaar geen radiofiguur meer is en je dus wel moet besluiten dat de doorsnee luisteraar eerder opgewonden geraakt van z’n pensioen dan van Skrillex. Anders gezegd: is radio tot uitsterven gedoemd?

(Voor de jonge lezers en lezeressen die nog amper weten wat radio is daar zij hoofdzakelijk aan iPodderij en Spotifyerij doen, vertel ik er even bij dat Lutgart Simoens op zondagavond een radioprogramma had waarin luisteraars verzoekplaten konden aanvragen. Dat deed je met een aan mevrouw Simoens gerichte brief waarin je een romantische dan wel hartverscheurende ontboezeming deed – zulks verhoogde je kansen om je favoriete plaat in de uitzending te krijgen. Een enkele keer belde mevrouw Simoens de briefschrijver op – live! in! haar! programma! – en ontspon zich aldus een conversatie die somtijds Vlaanderen danig ontroerde, dat het collectief gesnotter hoorbaar was tot in Wallonië, alwaar men dan telkenmale het leven op onze kosten onderbrak en bad tot een Mariabeeld dat vele jaren later op mysterieuze wijze licht zou gaan geven.)

Is radio tot uitsterven gedoemd? Ik meen van wel. Tenzij radio beseft dat, veel meer dan informatie en duiding en verstrooiing, ontroering z’n oerkracht is.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Dat is het verleden.”

Aldus sprak deze week de geachte excellentie Jean-Pascal Labille, namens de PS federaal minister van Overheidsbedrijven, ten antwoord op de vraag of de voormalige Bpost-CEO Johnny Thijs had gelogen toen die zei dat de minister tegen hem had gelogen.

Mijn eerste reactie was: maar geachte excellentie toch, wat een zwaktebod, zo begrijpt iedereen meteen dat Johnny Thijs de waarheid sprak – u ondergraaft uw eigen geloofwaardigheid; lieg desnoods dermate hard, dat Satan zich na uw dood gegeneerd komt verontschuldigen voor zoveel laaghartigheid; of spreek zo nederig mogelijk de waarheid en voeg daar schuldbewust aan toe dat u in uw onderling overleg met de heer Thijs enigszins voortvarend voor uw beurt had gesproken – men vergeeft politici menselijkheid, hoor.

Vrijwel meteen echter daagde het me: de geachte excellentie heeft schijt aan wat ik daarvan vind, net zoals hij schijt heeft aan wat u daarvan vindt, en zelfs aan wat Satan daarvan vindt. De geachte excellentie is niet verkozen en stelt zich niet verkiesbaar, dus wat kunnen hem onnozele regels als ‘verantwoording afleggen’ schelen? De geachte excellentie is een huurling en huurlingen doen niet aan moraal. Moraal verpest hooguit de nachtrust van diegene die de huurling heeft ingehuurd.

Slaapt u goed, meneer Di Rupo?

 

ANTWERPENAAR VAN DE WEEK

Peter Philips, de Antwerpenaar die voortaan creatief directeur make-up bij Dior is.

Prachtig, vind ik dat, die titel. Proef ’m. Creatief directeur make-up. Veel goddelijker wordt het niet, bij leven. Zeker, de mensen die uw dierbare overledenen toonbaar maken voor de rouwplechtigheid doen veel belangrijker werk, doch zij zijn geen creatief directeur make-up. Zij zijn de onzichtbaren. Voor hen buig ik diep.

Voor de creatief directeur make-up bij Dior kan ik niet buigen zonder meewarig te lachen. Het zal wel heiligschennis zijn, in een wereld waarin boezems uit den boze zijn en heupen ronduit hinderlijk, een wereld waarin ernstig wordt geknikt bij tralala en diep nagedacht over hopsasa, een wereld die plat mercantilisme tot Mode – excuus, Fashion – heeft gepimpt, een wereld die meesmuilend drijft op uiterlijk vertoon en meedogenloos teert op jaloezie en ijdelheid. Ja, het zal wel heiligschennis zijn, mijn meewarig lachje om zoveel poeha.

Welaan dan, excommuniceer mij. Spuug mij uit. Zet mij te kijk. Bind mij aan de schandpaal. Maar wel graag in mijn fraaiste jutezak.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

