Skip to content

Column 536

April 5, 2014

WOORD VAN DE WEEK

Hofmaarschalk.

Ik las het her en der in artikels over de heisa rond ons koninklijk huis, nu koning Filip een trouwe dienaar van koning Albert heeft ontslagen omdat die zonder toestemming van koning Filip een mededeling van koningin Paola over prins Laurent heeft laten verspreiden. (Nee, dit is geen samenvatting van een aflevering van ‘Thuis’.)

Hofmaarschalk. Ooit wou ik het worden. Toegegeven, dat was in de tijd dat ik tevens brandweerman, coureur, voetballer, ridder, zanger en schilder-behanger wou worden, en ik had geen flauw idee van wat een hofmaarschalk deed, maar o, wat vond ik dat een prachtig woord. Alles eraan klonk waardig, voornaam, gewichtig, ja zelfs een tikje mysterieus – ongetwijfeld was een hofmaarschalk, onder andere, de baas van alle spionnen. Plus: hij had een fraai hoofddeksel. Zo’n hoofddeksel waarvan je wist: dat siert een Belangrijk hoofd.

Het is – u raadt het al – enigszins anders gelopen. Dit hoofd heeft vooral petten gedragen. Van die buitenmaatse, die je lichtjes schuin op je kop zette want dat had je zo gezien bij lieden over wie de zelfverklaarde brave burger snuivend meesmuilde dat het ‘kunstenaars’ waren. En kunstenaar, ja, ook dàt wou je ooit worden.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Milde ontroering. Ziedaar wat mij overviel toen ik dinsdagnacht bij een alweer welverdiend glas wijn in de herhaling van het befaamde Nederlandse tv-programma ‘De Wereld Draait Door’ terechtkwam.

Aan tafel zaten, behalve de immer jeugdig glunderende gastheer Matthijs van Nieuwkerk en een verrassend ingetogen Paul de Leeuw, enkele tieners die net van hun mondbeugel af waren. Ze kwamen daarover vertellen en hadden ten bewijze hun gewezen oraal maatje meegebracht. Ik keek toe, luisterde en verzonk vervolgens in gedachten.

Gedachten over mijn eigen beugel – toentertijd in vaktermen enigszins onrustbarend ‘appareil’ genoemd, en dat bleek het ook: een ongetwijfeld door nazibeulen bedachte kwalijke constructie van schuurhard plastic en staaldraad, die op gezette tijden dermate werd bijgesteld, dat je mond telkens weer van binnenuit een beetje verder open leek te scheuren. Machteloos vervloekte je iedere keer opnieuw die lange man in witte jas die zich op een donkere winterse avond over je opengesperd bekje had gebogen en daarna grijnzend had gezegd: “Ach welnee, er staan niet te veel meubels in de living. De living is gewoon een beetje te klein, haha.” Waarna vader en moeder schandelijk vrolijk mee hadden ge-haha’d en ik even mocht spoelen met een bekertje lauwe pis.

Gedachten, ook, over de beugel mijner tienerdochter – al is beugel hier misschien niet het juiste woord, voor de ongetwijfeld door NASA-wetenschappers bedachte hoogtechnologische mechanica die in haar mond werd geïnstalleerd nadat ze, omstandig voorgelicht en geheel uit vrije wil, haar beide kaken had laten breken teneinde van die hoogst vervelende onderbeet af te geraken. O, wat had ik stiekem een medelijden met haar, zoals ze daar met een vrijwel geheel in ijs verpakt, bont en blauw hoofd onderuit lag, niet eens in staat om te glimlachen om de flauwe grapjes die ik maakte uit zenuwachtige bezorgdheid. En o, wat had ik stiekem een bewondering voor haar, zoals ze daar zo dapper geen kik lag te geven, dagen naeen, met slechts nu en dan de schrale troost van het rietje waarmee ze moeizaam iets naar binnen werkte. En o, wat gloeide ik stiekem van vaderlijke trots: kijk eens hoe flink, míjn meisje, heb ík gemaakt. Ik, malleman.

Jawel, om al die redenen dus overviel mij dinsdagnacht enige milde ontroering. Ik glimlachte even, nam nog een glas wijn en toastte met mezelf op de bezorgdheid van m’n ouders en het stralende gezicht van m’n dochter. Want net daarin ligt onze bestaansreden vervat: het knutselen van kansen voor wie je lief is.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

