Skip to content

Column 538

April 19, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Afgelopen donderdag, tijdens de grote flitsmarathon, ben ik op de snelweg – lafhartig keurig honderdtwintig aanhoudend – enkel voorbijgereden door BMW’s, Audi’s, Mercedessen, Jaguars en een Alfa Romeo met open dak waarin een zestiger in rode broek zat, met naast zich een geblondeerde feministe met een F-cup.

(Oké, dat van die feministe, dat is een beetje flauw. Ik wéét het namelijk niet – misschien was het wel gewoon een DD-cup.)

Ik heb het voor de gelegenheid keurig bijgehouden. Dat ging best makkelijk, omdat je met honderdtwintig het gevoel hebt dat je pakweg tachtig rijdt. Lekker ontspannen een deuntje fluiten, een beetje om je heen kijken terwijl je iets eet, even bellen terwijl je een sigaretje rolt, en tussendoor een andere broek aanschieten op de achterbank. Ja, ik hou van snelheidscontroles.

 

BELOFTE VAN DE WEEK

Als ik na mijn dood aan de hemelpoort sta en Sint-Pieter vraagt me waarom ik de hemel verdien, zal ik naar waarheid antwoorden: “Omdat ik in april 2014 de aflevering van ‘Reyers Politiek’ met Jean-Marie Dedecker helemaal heb uitgekeken.”

Voor wie het de voorbije dagen te druk had met barbecues, skivakanties en andere wereldproblemen: ‘Reyers Politiek’ was een alleraardigst tussendoortje van ‘Reyers Laat’, waarin werd gepeild naar de ideologische funderingen van de partijen die op 25 mei naar uw gunsten dingen. Welnu: er zijn nogal wat politieke huizen waarin ik niet zou gaan wonen. Als zeehond verkleed gaan zwemmen langs de kust van Zuid-Afrika is veiliger.

De ideologische funderingen van het huis genaamd Lijst Dedecker, zo bleek, laten zich samenvatten in twee woorden: ‘Ik, Jean-Marie’. Een meelijwekkende opsomming van de tegenkantingen die hij had ondervonden, het onrecht dat hem was aangedaan en de lof die hem onbegrijpelijkerwijs niet te beurt was gevallen. Tussendoor neuzelde hij wat over ‘libertair’ – zo te horen een hoogst onbetrouwbaar luchtvaartmaatschappijtje – en herhaalde hij zonder verpinken enkele onbewezen grove beschuldigingen. Kortom, een triest spektakel.

Over triest spektakel gesproken: in een andere aflevering kwamen Gwendolyn Rutten en Patrick Dewael namens de Open VLD kond doen van de degelijkheid hunner ideologie. Hoe degelijk? Wel, zo degelijk: “Voor het liberalisme is het onderwijs essentieel”, sprak mevrouw Rutten ferm, en de heer Dewael knikte wijsgerig. Wie had dàt gedacht? En nog voor ik van die verrassing was bekomen, wezen beide kopstukken van het Beangstigend Optimisme erop dat het liberalisme weliswaar was ontstaan uit de Verlichting (17de-18de eeuw na Christus) maar dat Jezus (1-33 na Christus) eigenlijk ook een liberaal was. Daarover moest ik even nadenken, maar algauw begreep ik het: dat de Verlichting bij Jezus is begonnen, kun je zien aan de talloze afbeeldingen waarop er uit zijn hoofd een glanzend licht straalt. Kortom, een diepe zucht.

Diezelfde Jezus bleek overigens, in alweer een andere aflevering, tevens een communist te zijn geweest – Kameraad Jezus – en in nóg een andere aflevering kwam hij dan weer verrassend genoeg amper aan bod: inderdaad, die met de CD&V. Voorzitter Wouter Beke verkoos de lof van Emmanuel Levinas en Elias Canetti te zingen – ik nam er gauw mijn WK-gids bij, maar het bleken geen begenadigde voetballers doch respectievelijk een filosoof en een schrijver. Hola, dacht ik, de heer Beke meent het. Dit is diepgang. Dit zijn funderingen. Dit is stevig. En toen de voorzitter tussendoor ook Lodewijk van Gruuthuse ten tonele voerde, maakte ik al aanstalten om mijn huis op hem te bouwen. Edoch: plots werden beelden getoond van Pieter De Crem, uit 2001, waarop je zag dat deze ooit – hou u vast – bléék is geweest. Pfff, zuchtte ik, er zijn geen zekerheden, en ik zette m’n emmertje mortel weer weg. Kortom, een koude rilling.

Begrijpt u me nu al wat beter, Sint-Pieter?

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

