Skip to content

Column 541

May 10, 2014

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik snap niks van die woekerprijzen voor festivals.
Noem mij een bekrompen bompa, gesel mij met genadeloze blikken vol laatdunkende hipsterheid, ja, bedreig mij herhaaldelijk met een eeuwigdurend optreden van Axel Hirsoux, maar ik krijg het niet in mijn kop dat iemand – zoals ik in de woensdagkrant las – bereid zou zijn om op de zwarte markt 1.112 euro te betalen om drie dagen te mogen rondhossen op de boemtieboemtie-bijeenkomst genaamd Tomorrowland.
U zult mij vragen: jamaar, ben je er al eens gewéést, Devriese? Ik zal u antwoorden: bent u al eens in Noord-Korea geweest? Nee? En toch hebt u er een mening over?
Ik heb het even nagekeken: voor 1.112 euro kunt u al lekker een weekje rondreizen in Noord-Korea. Wedden dat dat langer nazindert dan drie dagen Boom?

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Onze vrienden de Walen hebben niet zo’n beste beurt gemaakt.
Vooreerst was er Didier Reynders – zoals ik enkele jaren geleden al schreef: iemand die, indien hij niet bestond, glunderend zichzelf zou uitvinden. De excellentie, die in zijn hoedanigheid van buitenlandminister niet alleen wordt geacht onze landsbelangen internationaal te behartigen doch tevens fungeert als uithangbord der natie wanneer de Rode Duivels, Stromae en bier het even laten afweten, heeft zichzelf danig in de voet geschoten door in onze rapen te schijten. Want dat is wel degelijk wat hij heeft gedaan – kijk straks maar even in uw rapen. Je kunt geen premier van dit land worden als je taalgrens en bevattingsvermogen overschrijdende gruwel politiek probeert te recupereren. Zijn excuses – die er pas kwamen nadat hij had geïnsinueerd dat zijn woorden verkeerd waren begrepen (door al wie niet zo slim is als hij, dus door iedereen) – komen te laat. Zijn aanzien is voorgoed verschrompeld. Wat rest, is een miserabel opportunistje.
Van glanzende hoogmoed en reptiliaans opportunisme kunnen we alvast Axel Hirsoux niet beschuldigen. Hooguit kunnen we menen dat de Waalse notenkraker dinsdagavond in Kopenhagen live on stage een nieuwe toonladder heeft uitgevonden en derhalve geheel terecht verdwijnt in de goed geïsoleerde donkere krochten genaamd Vergeetputten van het Eurovisiesongfestival. Dat hij aldaar heelder horden naamlozen tot wanhoop zal drijven met zijn amechtig getoeterd operettelied, ligt dan weer geheel aan ons, Vlamingen – wij, Heren van Zingem, wij, Nobele Ridders van het Genootschap van de Goede Smaak. Wir haben es gewusst.
Dus: ja, ook ten noorden van de taalgrens past deze week enige deemoed. Zeker als je nagaat hoe onze vrienden de Vlaamse partijbonsjes elkaar én de Walen in de aanloop naar de verkiezingen bejegenen – getuige daarvan onder meer de eerste aflevering van het weldra befaamde tv-programma ‘Schild en Vriend’. Van gefluisterde voorzichtigheid over gemompeld wantrouwen tot uitgespuwde afkeer, nu eens meesmuilend, dan weer smalend: het hele palet van een tot mislukken gedoemd schilderscollectief werd over het scherm uitgesmeerd – volk, aanschouw uw gekonterfeit falen. En, alsof onze kwellingen nog niet waarlijk talloos genoeg zijn, daarbovenop die nauwelijks aan hersenschimmel verwekkende toogpraat ontstegen jo-hoho-ligheid. Van hangbuikvarkenshumor, verlos ons Heer.

DAG VAN DE WEEK

Moederdag.
Het is haar eerste, zondag. Ze zal het nog enkele jaren moeten stellen zonder uit smeerkaasdoosjes en toiletrolletjes vervaardigde kostbaarheden, en ondertussen vrede moeten nemen met een sympathiek prul waarvoor haar vent zich een heel jaar lang de tussendoorpizza’s uit de mond heeft gespaard, doch ik wed dat dat haar niet deert. Zij zal zondag haar kind aanschouwen en gloeien zoals alleen moeders dat kunnen: als een nimmer dovend haardvuur, dat slechts een zuchtje behoeft om glorieus op te flakkeren en dra te herrijzen in verzengende hitte.
En ik, ik zal haar aanschouwen en gloeien zoals alleen vaders dat kunnen: als een bijzetkacheltje, betrouwbaar hulpje tijdens barre winters.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

