Skip to content

Column 545

June 7, 2014

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u het ook gemerkt?

Op straat, aan de toog, op sociale media, tijdens communiefeestjes: er is in onze samenleving een koppige bitsigheid geslopen. Luchtig ingezette conversaties ontsporen in geen tijd in nijdig gekwek, het wijsneuzerig debiteren van wankele stellinkjes, het lukraak schieten met selectieve feiten en cijfers, tot iedereen gewond neerzijgt en op het slagveld slechts achterdocht en boosheid overblijven, triomfantelijk om zich heen kijkend.

We zijn met blindheid geslagen. We zitten gevangen in de inktzwarte duisternis van het eigen grote gelijk en zien geen steek meer. We bewegen niet, omdat we bang zijn dat we tegen iets engs zouden stoten. We zijn ook bang dat iets engs tegen ons zou stoten, en dus schreeuwen we. We schreeuwen om duidelijk te maken dat we er zijn. Dat we ruimte innemen en dat die ruimte van ons is. Dat wij die ruimte zijn. We schreeuwen om gehoord te worden, niet omdat we hopen dat er iemand naar ons luistert. Het schreeuwen is bijten, bijten in het niets, bijten om niet gebeten te worden. We zitten gevangen in de inktzwarte duisternis van het eigen grote gelijk en schreeuwen elkaar doof.

Bedankt, politici.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Jos Ghysen en Jean Walter, respectievelijk 88 en 92 geworden.

Het radiomonster en de zanger van ‘Tulpen uit Amsterdam’ hebben de 70ste verjaardag van D-Day net niet meer gehaald. De carrière van Jean Walter, zo lees ik op Wikipedia, begon in Duitsland, nadat hij door de bezetter alhier erheen was gebracht. En de Tweede Wereldoorlog heeft de jonge snaak die Jos Ghysen toen – vreemd genoeg – was danig getekend.

Een na een ontvallen ze ons, de mensen die écht weten wat het was om te leven in een opengereten wereld. We moeten hun getuigenissen koesteren. Om te vermijden dat gruwel wordt herleid tot anekdotiek.

 

BRIEF VAN DE WEEK

Aan Zijne Koninklijke Hoogheid Albert Felix Humbert Theodoor Christiaan Eugène Marie van België

Sire,

sta mij toe U vooralsnog te feliciteren met Uw tachtigste verjaardag. Zo het in mijn macht en binnen mijn middelen lag, ik had U bij wijze van geschenk een alleraardigst republiekje gegund, waarin U ongestoord zou kunnen rondwandelen met de handen op de rug, zo nu en dan belangstelling veinzend voor een monter struikje. Helaas, ik kan U slechts deze schamele woorden aanbieden.

Toch verstout ik mij hierbij te solliciteren naar de vacature die in Uw omgeving is ontstaan, nu het door Uw zoon aangestelde Hoofd van het Huis van Albert zijn overplaatsing heeft aangevraagd. Dat de man zulks doet na amper twee maanden dienst, schrikt mij niet af. Integendeel, ik gedij het best daar waar de toestand hopeloos is – het feit dat ik nog in leven ben is daarvan het onweerlegbare bewijs.

Wat pleit nog in mijn voordeel? Wel, ik ben dol op protocol, kan zwijgen als vermoord en lach smakelijk om flauwe grapjes. Opus Dei is een van m’n favoriete serviceclubs aller tijden, ik lust een stevig glas en herken een lekker wijf als ik er een zie. En misschien wel het allerbelangrijkste: ik weet om te gaan met oude mannen – mijn vader is een oude man en hij heeft mij na al die jaren nog altijd niet ontslagen.

Over vaders gesproken, Sire: komt Uw zoon U zondag voor vaderdag bezoeken? Mocht dat niet het geval zijn omdat hij het te druk heeft met het stutten van dit vervaarlijk overhellend land of omdat hij ten zeerste ontstemd is over Uw gedrag, dan kan ik voor hem inspringen. Ik zou U spannende verhalen over het echte leven vertellen. Waarin gewone mensen hoofdschuddend voortwerken voor de kost, als ze weer eens zo’n schamele vertoning van hun gesubsidieerd vorstenhuis hebben aanschouwd.

Zo, Sire, thans moet ik dringend naar de Carrefour. Hopend op een positief vervolg op mijn sollicitatie, verblijf ik inmiddels,

Met beleefde groet,

Uw aspirant-hoofd

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

