Skip to content

Column 548

June 28, 2014

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Het lukt me niet.

U moet weten: onderwerpen en ideetjes voor mijn column kribbel ik doorgaans neer op post-itjes die ik her en der in huis laat slingeren, als waren het straaltjes urine waarmee ik hondgewijs m’n territorium markeer – wat een beetje gek is aangezien ik de enige in huis ben die columns schrijft, maar ik ben nu eenmaal een oude gekke hond, die voor z’n dagelijkse wandeling al jaren dezelfde paadjes kiest, telkenjare iets moeizamer doch immer z’n oude gekke neus achterna, een trouwe lezer van het onzichtbare. Maar genoeg geciteerd uit ‘Woef’.

Welnu, op zo’n post-itje had ik deze week ‘iets grappigs over de regeringsvorming’ genoteerd. Immers, zo redeneerde ik, de mensen zijn dat even beschamend als voorspelbaar spektakel beu, ze hebben de buik vol van de pompeuze verklaringen, de potsierlijke geheimtaal, de hooghartige schaakpartijtjes, het amechtig gekras in hun ziel, ze draaien het hoofd weg van het troosteloos schimmenspel omdat je hun dode ogen niet zou zien. En dus, zo redeneerde ik voorts met de mij kenmerkende monterheid van een jonge akela, dus zal ik de mensen verblijden met iets grappigs over de regeringsvorming. Veel hoeft het niet te zijn. Gewoon, een kwinkslag, een snaakse opmerking, wat luchtige scherts. Alles voor een glimlach. Als tegengif.

Mensen, het lukt me niet. Nu is het aan Wilmots.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u een ‘no biting’-clausule in uw arbeidscontract?

Luis Suárez binnenkort wellicht wel. Naar verluidt is het grote FC Barcelona bereid om voor de losgeslagen Uruguayaan – die deze week voor de derde keer (voor zover we weten) in vier jaar tijd z’n tanden in een tegenstander zette – ruim veertig miljoen euro te betalen, omdat de club meent dat de kans op sportieve successen groter is dan het risico op imagoschade. Maar voor alle zekerheid komt er in ’s mans contract een zinnetje waarin staat dat hij niemand mag bijten want foei en dan geen zakgeld.

Aangezien deze column wordt gepubliceerd in een gezellige familiekrant, zal ik mij inhouden: de gepaste behandeling voor de heer Suárez lijkt mij chemische castratie. (Ik had eerst gedacht aan een lobotomietje, maar zoveel valt er volgens mij niet weg te snijden – de helft van niks blijft niks.) Chemische castratie, of nooit meer voetballen.

Tegenstanders van chemische castratie zullen opwerpen dat je daarmee het roofdier en dus ook de voetballer in Suárez doodt. Ach, die dode voetballer kan op z’n 27ste rustig thuis gaan zitten en z’n geld tellen – bij zijn huidige club Liverpool verdiende hij een miljoen euro per maand. We zouden hem niet missen. Al was het maar omdat de voetballerij vergeven is van de bloedhonden, die in geen tijd wel weer een ander wereldwonder zouden weten te vinden, waarvoor een eerbiedwaardige voetbalclub glimlachend iedere maand het loontje van duizend Spaanse stumperds zou overhebben. En die stumperds, die zouden juichen – er valt in hun leven al zo weinig te juichen. Zij bijten hooguit op een houtje.

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Dit, geachte trouwe lezer, is alweer de laatste aflevering van de eerste helft van de veertiende jaargang van deze bescheiden prachtcolumn.

Thans ga ik twee maanden lang zorgvuldig alle stranden ter wereld mijden en mij toeleggen op het mistroostig voor mij uit staren in een plaggenhut op de heide, alwaar ik nieuwe manieren ga bedenken om de waan van de dag te overleven en oude woorden ga prevelen om de demonen der droefheid te bezweren. Ik hoop u daarover in september omstandig te kunnen berichten.

In afwachting daarvan: heb lief en draag geen sokken in sandalen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

