Skip to content

Column 549

September 6, 2014

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u, zoals ik u eind juni had bezworen, tijdens de voorbije twee maanden liefgehad en geen sokken in sandalen gedragen?
Mooi zo. Wij begrijpen elkaar.
Ja, u en ik, wij begrijpen elkaar. We zijn door juli en augustus gefietst als waren het de laatste twee mooie dorpjes in een voorts spuuglelijke wereld. Somtijds hielden we halt en overschouwden we bij een goed glas het bestaan van alledag, dat zich als in een vertraagde film aan ons vertoonde: nu eens een oude man die mompelend zich onder z’n pet krabde en vervolgens schuifelend om de hoek verdween, dan weer een meisje dat een etalageraam als spiegel gebruikte om een lastige haarlok achter haar oor te duwen, waarna ze met een hupje aan de rest van haar leven begon. We keken haar na en milde weemoed daalde over ons neer, een weemoed die we glimlachend verdreven met nog een goed glas.
Ja, u en ik, wij begrijpen elkaar. We hebben in juli en augustus veel gedronken.

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik heb me suf gezocht naar persartikels van vóór 25 mei 2014 waarin stond te lezen dat Marianne Thyssen een zéér goede eurocommissaris zou zijn.
Ik heb ze niet gevonden. Dat kan aan mij liggen, want ik ben een heel slechte vinder – soms vind ik ’s nachts niet eens het sleutelgat – maar het kan ook aan de politiek liggen. In de politiek, zo heb ik mij ooit laten uitleggen door iemand die zei dat hij er verstand van heeft, gaat het niet zozeer om wat je zegt, maar veeleer om wat je niet zegt. (Toen dacht ik wel meteen: dat, beste iemand, had je dus beter niét gezegd.) Wat je niet zegt, sluit je niet uit. Wat je niet zegt, impliceer je. Soms is zwijgen de beste beschuldiging. Soms is zwijgen de beste reclame. Enzovoort. (Toen moest ik even gaan liggen, met m’n duim in m’n mond, roepend om m’n mama.)
Om het allemaal nog verwarrender te maken: ik weet niet of Marianne Thyssen nu de beste kandidaat namens België is, of de beste kandidate namens België. En: als ze de beste kandidate namens België is, is dat dan een blamage voor de vrouwen? Voor de mannen? Voor de mannen én de vrouwen? Voor de politiek? Voor de samenleving? Dat we de ene keer blijkbaar wél en de andere keer vooral niét op iemands geslacht moeten/mogen focussen?
U merkt het: ik ben helemaal van mijn melk. Het ene moment ben je een verdienstelijk europarlementslid dat hooguit in eigen kringen op fluistertoon wordt geapprecieerd, het andere moment noemen vrijwel alle partijen je luidkeels een zeldzame klasbak die geknipt is voor een absolute Europese topjob. En ik, simpele duif, maar denken: die Marianne Thyssen, dat is gewoon een koevoet. Om straks iets los te wrikken voor Arco.

ONTGOOCHELING VAN DE WEEK

Als er donderdagavond op Sclessin, tijdens de oefenwedstrijd van de befaamde Rode Duivels tegen het perfide Australië, iémand onzichtbaar was, dan was het wel het geheel uit snoetje opgetrokken meisje Axelle.
Dat vond ik een werkpuntje – maar misschien was het budget van de bond op.
Voorts viel er amper wat op aan te merken, op de rentree van de min of meer tricolore halfgoden. Oké, die shirtjes halen de Jani Kazaltsis-norm niet en ik vroeg mij af waarom Nainggolan op zijn hoofd een stuk koraalrif heeft staan en er waren on-Duivels veel lege zitjes in het stadion, maar het belangrijkste was natuurlijk dat Timmy Simons en Daniel Van Buyten een gepast eerbetoon hebben gekregen. En een presentje van de Koninklijke Belgische Voetbalbond. (Spijtig genoeg ben ik niet te weten gekomen wat dat presentje dan wel was. Ik gok op een waardebon van Adidas – ach, misschien was het budget van de bond op.)
Dag Timmy, dag Daniel. Eindelijk tijd voor wat van tel is.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

