Skip to content

Column 556

October 25, 2014

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Jan Mulder is een tietenman.
Dat leid ik af uit het citaat uit z’n boek waarin hij de voorbereidende actie beschrijft op z’n overspeldoelpunt in een Brussels hotel, deze zomer. “Na twintig minuten en in nog meer gangen het mohair truitje en de inhoud op kwaliteit te hebben getest, bereiken we kamer 411”, meldt de vermaarde voetbaloloog. Het mohair truitje, dus. Niet de lederen pantalon of de kamgaren wikkelrok. Niet de wiegende gang of de strakke billen. Nee, Jan Mulder scoort na een borstcontrole.
De hotelkameratleet is 69 en dus luidde de vraag niet of wij zijn broekloze strapatsen en luchtigheid daaromtrent dienden af te keuren, doch wel waarom mannen van 69 zich nog aldus verlustigen. Het antwoord bleek, bij monde van de achtenswaardige professor Bo Coolsaet, ontroerend eenvoudig: zulke mannen beleven een tweede midlifecrisis. Zij scharrelen rond uit doodsangst.
Doodsangst. Proef het woord. Zie het verdwijnen in de mond van Jan Mulder, die het schaterend weghapt, even met twee vingers z’n bril goed zet en dan plots in sombere ernst het almaar lelijker wordend gevecht in het strafschopgebied aankaart. Dàt is zijn strijd. Voor de schoonheid. Niet tegen de dood.

VRAAG VAN DE WEEK

Weet ù nog hoe het moet?
Ik niet meer. Als ik het doe, bekijken ze me alsof ik een lorgnet draag, mijn snor pommadeer en ‘autolichtdrukmaal’ zeg waar zij ‘selfie’ bedoelen. Als ik het niet doe, vinden ze me een fooraap.
Dat laatste blijkt althans uit een bevraging in opdracht van Chivas Regal. Het whiskymerk wou van vrouwen weten hoe het in België is gesteld met het verschijnsel ‘gentleman’. (Waarom, zult u zich afvragen. Om in de krant te komen, natuurlijk. Proficiat en goed gedaan, whiskymerk, ik drink op u een glas Laphroaig Quarter Cask.) Welnu, de vrouwen stellen vast dat de gentleman in ons land een bedreigde diersoort is geworden. Wij mannen willen blijkbaar niet meer in hun plaats door de regen hollen, houden niet langer de deur voor ze open, laten ze niet meer voorgaan.
Nu, hollen zit er wegens een bouwvallig lichaam niet meer in, maar in hun plaats even door de regen stappen om iets te halen dat ze hebben laten liggen? Geen probleem. De deur openhouden? Zelfs voor mannen. Maar met dat ‘laten voorgaan’ heb ik het lastig. Immers, wat lees ik in de gentleman-tips? “Een man laat de vrouw altijd voorgaan, behalve aan de lift of draaideur. Daar moet hij controleren of alles veilig is.” Vind ik dus lastig, enerzijds omdat ik nogal gesteld ben op mijn zeldzame ledematen, anderzijds omdat ik in die eerste zin een volgens mij essentieel woord mis: trap. Wat doet een gentleman aan de trap? Onbeleefd zijn, of bij het beklimmen der treden met z’n neus tegen de billen van een vrouw aanschurken, bovendien een al te informatieve blik onder haar jurk riskerend?
Wat zou u doen, o, geachte heer Mulder?

GEMEENTE VAN DE WEEK

Wetteren.
Ja, bezoekt allen Wetteren! Geboorteplaats van Kris Smet, Johan Braeckman en Freddy De Kerpel! Verblijfplaats van Wim De Craene, Arsène Goedertier en Christoff De Bolle! Zijn boom- en rozenkwekerijen! Zijn Sint-Gertrudiskerk! Zijn carnavalsreuzen! Zijn kerstmarkt!
Ja, zijn kerstmarkt. Zijn kerstmarkt waar straks – zo raakte deze week bekend – de verkoop van alcohol enigszins wordt beperkt. De burgemeester moet niet langer weten van houten huisjes waar men louter spiritualiën aan de argeloze man brengt. Hulde daarvoor, burgervader, driewerf hulde!
Want laat ons wel wezen: met al die alcohol komen er toch alleen maar problemen van. Voor je ’t weet, zit een bezopen oude Wetteraar ergens in een verdoken Wetters hoekje te muilen met de al even bezopen dochter van z’n al even bezopen beste vriend. Uit doodsangst.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Een man gaat anderhalve trede achter een vrouw de trap omhoog, mocht ze zich verstappen, alzo haar opvangend en met anderhalve trede lager kijkt een beetje man netjes over haar schouder. Omlaag precies andersom, om ook dusdanig, anderhalve trede lager, zodat, als ze struikelt, ze niet te ver naar beneden stuikt.

Leave a Reply

