Skip to content

Column 561

November 29, 2014

ONTHULLING VAN DE WEEK

Ik heb een idee voor een tv-programma.
Meer kan ik er voorlopig niet over kwijt – ze stelen als de raven, meneer – maar dat het een goed idee is, staat vast. De twee mensen met wie ik erover heb gesproken, zijn het roerend met me eens: een heel goede vriend, en ikzelf.
Anders gezegd: ik ben een luie broekschijter.
Dat is Tim Van Aelst alvast niet. De bedenker van ‘Benidorm Bastards’, ‘Wat Als?’ en ‘Safety First’ werd deze week bekroond met een tweede Emmy in zijn vijfjarig bestaan als opperhoofd van productiehuis Shelter – en één Emmy is al gek genoeg.
Het dichtst dat ik ooit bij een Emmy ben geweest, was in 2003, toen ik in een tapperij in gesprek geraakte met een vrouw die Emmy heette. Ze was akelig vriendelijk en praatte dermate luid en druk door haar neus – inderdaad, ze was Amerikaanse – dat ik algauw gepijnigd wegvluchtte naar een plekje aan de bar, waar men naar aloude Vlaamse traditie het gemoedelijk gekout beoefende en bijtijds met een subtiel handgebaar een verse verfrissing voor het koutende gezelschap bestelde. Ik kreeg er, na consumptie van een gepaste hoeveelheid verfrissingen, vele ideeën, doch geen waarmee je in de Verenigde Staten televisieprijzen wint – althans, niet meer: de tapperij-serie ‘Cheers’ won in elf jaar tijd 28 Emmy’s.
Benieuwd, overigens, of men in Amerika straks ook brood ziet in een remake van ‘Safety First’. Dat zou het allermooiste zijn. Dat je een door veiligheidsmaatregelen bezeten, wapengek land kan laten lachen om z’n eigen stuntelige paranoia.

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Herman Van Rompuy.
De befaamdste der beide broers trekt zich dit weekend officieel terug uit het politieke leven. Naar aanleiding daarvan werd hij de jongste weken gefêteerd in allerlei achtenswaardige tv-programma’s en publicaties, maar laat ons wel wezen: een afscheid is pas een afscheid als het aan bod is gekomen in deze bescheiden prachtcolumn.
Wat de ex-staatssecretaris, ex-CVP-voorzitter, ex-minister, ex-vicepremier, ex-Kamervoorzitter, ex-koninklijke verkenner en ex-premier de laatste jaren precies heeft gedaan, weet ik evenwel niet zo goed. Herman Van Rompuy had een ronkende titel, stond vaak op foto’s samen met andere lieden met een ronkende titel en sprak meer dan eens internationale gezelschappen en horden persmuskieten toe in een opmerkelijke mengeling van Engels en Geboortedorps, maar waarover hij het dan had, dat is me nooit echt duidelijk geworden.
Het was iets met Europa, geloof ik. Iets met Europa, en de toekomst, en dat we ons er zorgen over moesten maken. Daarbij gaf Herman Van Rompuy dan telkens het goede voorbeeld, door zeer zorgelijk te kijken. (Kwatongen fluisteren dat hij daarvoor niet eens moeite moet doen.) Dat had een dubbel effect: enerzijds verzonken steeds meer mensen in een Europese droefgeestigheid, anderzijds trokken steeds meer mensen zich niet langer iets van Europa aan, daar zij een hekel hebben aan droefgeestigheid en verkiezen vrolijk voort te ploeteren alsof je maar één keer leeft.
Zo niet Herman Van Rompuy. Hij is een religieus geïnspireerd man en in die hoedanigheid een fanatieke supporter van het leven na de dood, en de daaraan voorafgaande vergankelijkheid van alles behalve de ziel. Dat verklaart meteen ook de contemplatieve staat van onthechtheid waarin hij haast voortdurend verkeert. Herman Van Rompuy denkt niet aan zeilboten, paarden of wijn. Hij denkt niet aan werelds bezit of aards genot. Hij denkt aan niets en de rust die niets verschaft. Vervolgens pleegt hij daarover een bedrieglijk eenvoudig gedicht en staart daarna een wijle in mystieke vervoering voor zich uit.
Kijk, dat laatste, dat snap ik dan weer wel. Ik heb er zelfs, bij wijze van afscheidsgeschenk voor Herman Van Rompuy, een versje over gemaakt.

een haiku schrijven:
zeilen tussen je oren
met een windstil hoofd

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

