Skip to content

Column 572

February 28, 2015

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Het is tegelijk onze redding en onze ondergang, dat we menen dat er voor alles een redelijke verklaring – en dus probleemoplossende aanpak – moet bestaan.
Ik had alles om gepest te worden: klein (want een jaar ‘voor’ wegens het derde kleuterklasje overgeslagen), brillekaske (al van toen ik drie was, na een half geslaagde poging om m’n lui oogje te activeren) en altijd een prima rapport (al zal vader het daarmee niet eens zijn, want ik ben ooit met minder dan negentig procent naar huis gekomen).
Dat was de lagere school. En het is niet gebeurd. Althans, niet dat ik mij kan herinneren – Freud zou er wellicht boeiende dingen over kunnen vertellen, ware het niet dat hij dood is.
Wat ik me wél kan herinneren, is dat ik in het vijfde studiejaar de pester (uit het vierde studiejaar) van m’n broertje (uit het tweede studiejaar) te lijf ben gegaan. De pester wou van geen ophouden weten, ook niet nadat ik hem had gewaarschuwd. Hij was niet bang van mij, zei hij, want hij “deed judo”. Toegegeven, daartegenover kon ik enkel mijn lidmaatschap van de woensdagmiddagschaakclub stellen, maar de traantjes van m’n broertje gaven de doorslag: ik zette tantesidoniagewijs m’n bril af, gaf ’m in bewaring aan m’n broertje en vloog de onverlaat aan. Die probeerde me fluks pootje te lappen, doch daar het gevecht zich afspeelde op een sneeuwsmurrieglad trottoir, gingen we allebei onderuit. In het daaropvolgend amechtig geklooi kon ik met m’n gloednieuwe bottines de judoka krachtig tegen de kaak stampen, waardoor hij heel even van z’n melk was – ik gooide me op hem, nam z’n hoofd in een klem en duwde z’n judokamuiltje in de vieze sneeuw tot hij begon te huilen.
We zijn daarna gedrieën de beste speelkameraadjes geworden, tijdens glorieuze zomers in koele bossen en zinderende velden. Dankzij vieze sneeuw en een paar stevige bottines – wellicht is dat wat onderwijsminister Hilde Crevits bedoelt met ‘peer mediation’.

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u er zichzelf ook op betrapt?
Gek, hoe dat aankwam, dat bericht dat de lieden van IS hun religieuze superioriteit hebben gebotvierd op duizenden jaren oude kunstschatten. Je zag mannen genadeloos tekeergaan met sloophamers, je zag zeldzame schoonheid voor altijd verloren gaan, en je kwam niet eens aan pakweg schelden toe. Verstomd gaapte je naar het scherm, in een mengeling van ongeloof en hartzeer. Geen moment dacht je: kom op, kerel, zit je niet zo aan te stellen, ’t is ten slotte toch maar een hoop zand en stenen die eraan gaat, en geen levend wezen – of ben je al vergeten dat ze mensen onthoofden?
Ja dus, dat was je even vergeten. Je was het even vergeten zoals je vergeet dat je ademt. Gewoon: gewenning. De eerste keer zijn er geen woorden voor je afschuw, de vijfde keer zet je gelaten een streepje, de tiende keer weet je niet eens meer de hoeveelste keer het is.
Maar dit, die beeldenstorm, dat was alweer een eeuwigheid geleden – je moest het zelfs opzoeken, hoe zat dat ook weer, ja, de taliban, en reusachtige boeddhabeelden, ja hier, kijk, verdomme: 2001 – en tijdens die eeuwigheid was je in een zoete slaap gegleden, een slaap waarin onverwoestbare schoonheid het geruststellende bewijs van de uiteindelijke triomf der goedheid was.

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik kijk er naar uit.
Trouwe lezers van deze bescheiden prachtcolumn weten het: op jaarbasis fiets ik ongeveer twintig kilometer (over een afstand van negentien kilometer). Noem mij een koele minnaar der velocipède – er zijn minder vermoeiende manieren om jezelf volstrekt belachelijk te maken.
Toch kijk ik er naar uit, naar de start van het wielerseizoen in Vlaanderen, dit weekend. Niet zozeer omwille van de renners en hun rennerij, doch veeleer omwille van de supporters. Telkenjare vergaap ik mij weer aan de manier waarop zij zich aan de renners vergapen. Alsof zij nimmer ouder dan elf zijn geworden. En nooit gepest.

From → Uncategorized

3 Comments
  1. Wat een heerlijke schrijfsels. Genieten doe ik ervan!!!!

Leave a Reply

