Skip to content

Column 579

April 18, 2015

NIEUWE COLLEGA VAN DE WEEK

Karel De Gucht. Welkom, Karel – of mag ik ‘geachte heer De Gucht’ zeggen?
Voor wie z’n weekendlectuur altijd begint met het lezen van deze bescheiden prachtcolumn: elders in de krant staat de eerste bijdrage van de heer De Gucht, die u voortaan wekelijks op zaterdag van Heldere Inzichten zal voorzien.
Voor mij is dat een hele opluchting. Ik hoef niet langer te doen alsof. Alsof ik er wel degelijk iets van begrijp, van de wereld. Alsof ik er wel degelijk iets van begrijp, van de mens. Alsof ik er wel degelijk iets van begrijp, van de politiek. Geen hol, dat begrijp ik ervan. En dus leuter ik maar wat in de marge, mij veelal verschuilend achter nostalgische anekdotiek. Dat ik daarmee al ruim veertien jaar wegkom, mag een van de grote mysteries der Vlaamse journalistiek heten.
De heer De Gucht zal dat goed doen. Wat mij in die overtuiging sterkt, is deze uitspraak van hem in de krant van gisteren: “Waarover ik ook schrijf, iedereen moet het kunnen begrijpen, ongeacht zijn of haar leeftijd, opleidingsniveau of interessesfeer.” Geen grotere zegening dan een intellectueel die nederig de eenvoud betracht.

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Niks helpt.
Eén.
Tussen augustus van vorig jaar en maart van dit jaar, zo blijkt uit een onderzoek van de antidiscriminatievereniging ‘Kick It Out’, hebben de clubs of spelers van de Premier League via de sociale media gemiddeld om de 2,6 minuten een scheldbericht gekregen. De meest geviseerde voetballer was de excentrieke zwarte Italiaan Mario Balotelli, die zo’n achtduizend keer werd uitgescholden, waarvan vierduizend keer racistisch. Dat betekent vijfhonderd racistische berichten per maand, of zestien per dag.
Kent u die campagnefilmpjes die net voor iedere Europese voetbalwedstrijd op tv worden uitgezonden? Met al die wereldsterren die zich krachtig uitspreken tegen racisme? Welnu, uit onderzoek blijkt ongetwijfeld dat dát het moment is waarop de gemiddelde voetbalkijker nog gauw even een biertje uit de koelkast haalt. En een krachtige scheet laat.
Twee.
“Ik weet dat er heel veel ouders zijn die niet naar de match komen omdat ze het gedrag van de andere ouders niet kunnen aanvaarden. Je hoort racistische, vernederende en ronduit dwaze uitspraken.”
Aldus sprak gisteren in deze krant Pieter Bergé, een jeugdcoach uit Rotselaar die een petitie heeft gelanceerd onder de titel ‘Ik zwijg tegen de ref’. Dat deed hij nadat vorig weekend een piepjonge scheidsrechter tijdens een wedstrijd bewusteloos was geslagen. Toen ik gisternamiddag even op http:/petitie.be/petitie/ik-zwijg-tegen-de-ref/ ging kijken, hadden zo’n achthonderd mensen de petitie ondertekend. Ter vergelijking: voetbal mobiliseert in België wekelijks naar schatting zo’n twee miljoen mensen.
Drie.
Het enge is: we weten maar al te goed dat de heer Bergé niet overdrijft. We kennen allemaal wel iemand die krek hetzelfde vertelt – en óók uit ervaring. Iemand die op zaterdagochtend naar z’n voetballend zoontje gaat kijken omdat hij van z’n zoontje houdt, en, vooruit maar, ook wel een beetje van voetbal. Iemand die zich óók ergert aan de braakballen die er uit de bekken langs de lijn vallen – maar wat doe je eraan? Wat doe je tegen domheid? Je zoontje straffen?
Ongeacht het aantal skyboxen en eters voor de wedstrijd – in een tóprestaurant, meneer – en sponsormiljoenen en pompeuze reclamecampagnes vol duurbetaalde kunstenmakers: voetbal is en blijft van de straat.

PIJN VAN DE WEEK

Die van Willem Elias.
De VUB-professor heeft ontslag genomen als decaan, na de heisa die hij had veroorzaakt met z’n beschamende reactie op de dood van zijn vriend Steve Stevaert. In de door de sociale media aangezwengelde publieke verontwaardiging daarover kreeg hij de volle laag. “Dat deed pijn”, zegt hij.
Welkom in de werkelijkheid, Willem Elias: ook de sociale media zijn van de straat.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Dank je wel, Devriese, voor je heerlijke column. Blij dat jij er ook geen hol van begrijpt. Dan voel ik me niet meer zo alleen 😉

Leave a Reply

