Skip to content

Column 585

May 30, 2015

VRAAG VAN DE WEEK

Wees eens eerlijk: kan het u echt wat schelen?
Kan het u echt wat schelen welke schimmige gladjanus aan het hoofd van de wereldvoetbalbond staat? Kan het u echt wat schelen hoeveel gesponsorde honderdduizenden euro’s al die blinkende voetbalbonsjes incasseren om in een luxueus hol braaf te zitten knikken? Kan het u echt wat schelen dat er bij de bouw van de stadions voor het WK in Qatar al ettelijke honderden ingevoerde slaven zijn omgekomen?
Het staat netjes om “schande!” te roepen. Dus doen we dat even. Maar vanaf morgen zijn we weer hooguit bekommerd om de strakheid van de dribbelkont van Eden Hazard.
Ethiek is voor watjes.

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van de afdeling Filatelie van de NMBS, in stilte afgeschaft door spoorbaas Jo Cornu.
Zeker, we horen ons bijzonder druk te maken over de wraakroepende smos- en graaicultuur aan de top van de NMBS-dochterbedrijven Eurostation en Euro Immo Star, maar zulks raakt ons slechts in onze portemonnee – het verdwijnen van de afdeling Filatelie raakt ons in het hart. We rouwen en tooien ons met de kleine glimlach der milde droefheid.
Immers, hoe ontroerend is het niet dat de NMBS tot voor kort nog welgeteld één werknemer had die zich diende te bekommeren om de bijzondere uitgifte van spoorpostzegels? Postzegels, bovendien, die zelfs de fanatiekste filatelisten te lande – u herkent ze aan hun schier mystieke onvindbaarheid – niet meer konden boeien?
Ooit was het anders. Ooit was het verzamelen van postzegels het allerhoogste. Wie wijs wou worden, knipte en weekte zich een ongeluk: iedere envelop die thuis in de bus viel ging je, mits instemming van vader, met een schaar te lijf, waarna je het knipsel enige tijd in een kommetje water ondergedompeld hield, teneinde alweer een nieuw prachtexemplaar aan je eclectische collectie toe te voegen – je was tien en wist nog niet wat ‘eclectisch’ betekent, maar je had het ongetwijfeld geweten als er een postzegel had bestaan waarop het woord ‘eclectisch’ prijkte, want van postzegels verzamelen werd je, krachtens de voorafgaandelijke verordening van hogervermelde vader, slim.
Slim ben ik nooit geworden – daarvoor was ik te ongeduldig. Terwijl ik binnen plichtsbewust stervend over mijn album gebogen zat, zag ik vanuit een ooghoek hoe buiten het gras tot perfecte voetbalhoogte groeide. In tranen pulkte ik aan een grijsgroen Boudewijntje van twee frank.
Wie wil nu in godsnaam koninkjes verzamelen als hij zelf keizer kan zijn?

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Mijn eerste welgemeende seksuele verrichtingen met derden deed ik met een meisje dat twee jaar ouder was.
Ik herinner me haar blonde krullen, haar welhaast vergevende glimlach en haar glanzende ogen – ze loenste lichtjes, ik hoopte dat het van de opwinding was. Ik herinner me haar rode beha, waarin zich twee niet al te grote borstjes bevonden, doch mij hoorde je niet klagen: ze pasten al even perfect in m’n handen als in m’n fantasie. (Voor u gaat denken ‘Wat een seksistisch zwijn, die Devriese’: ik herinner me ook haar naam, hoor. Toch haar voornaam.)
Tijdens kwestieuze eerste welgemeende seksuele verrichtingen met derden zijn de broeken niet uit gegaan. Dat had wellicht te maken met de klimatologische en geologische omstandigheden – het was knap frisjes, daar in dat bosje, in oktober, en wie wil nu een wippende koude poep? – maar vooral met een zekere pudeur. Ik ongetwijfeld wegens faalangst, zij wellicht omdat ze nét niet idioot was en zich heel goed realiseerde dat het misschien al te krachtige zaad van een hijgend tienerjongetje niet meteen het beste cadeau is dat je jezelf kan schenken, op de drempel van je volwassen leven.
Als ik het wetsvoorstel van Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu goed heb begrepen, moet het straks mogelijk zijn dat een kereltje van veertien ongestraft van bil gaat met een vrouw van negentien. Welnu, noem mij een seksistisch zwijn, maar een vrouw van negentien die broekloze seks wil met een knaapje van veertien, heeft ongetwijfeld meer deugd van een tienbeurtenkaart bij de psycholoog.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Hahahaha, ja idd een tienbeurtenkaart, minstens. Trouwens ik wist helemaal niet dat er spoorpostzegels bestonden

Leave a Reply

