Skip to content

Column 597

October 17, 2015

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Oef. Ik zal m’n dope nog kunnen betalen.
Trouwe lezers van deze bescheiden prachtcolumn weten dat ik een junkie ben. Als ik voor iets talent heb, dan wel voor verslaving. Alles wat de somtijds schier eindeloos voortjakkerende mallemolen in m’n kop ook maar enigszins kan vertragen, wordt in dank aanvaard. Gretig graai ik ernaar, gulzig prop ik mij vol. Uit eerlijke schaamte voor zoveel zwakheid ontzeg ik mij dan wel met veel aplomb wat zoetigheid. ‘Kijk eens hoe flink ik ben! Géén snoepje!’ Basispakketje boetedoening. Ik, goeie ouwe christenmens.
Van al m’n verslavingen is tabak de hardnekkigste. Roltabak, natuurlijk, niet die voor mietjes bestemde prefab-peuken. Echte Mannen Doen Het Zelf. Al gebiedt de eerlijkheid me te zeggen dat ik een Echte Man ben geworden uit financiële overwegingen. Van je zakgeld betaalde je geen pakje filtersigaretten per dag, en voor dagelijkse diefstal diende ik niet, wegens veel te schijterig. Dus werd het roltabak – stond veel stoerder, ook, zo nonchalant halvelings in een borstzakje van je jeansjasje gepropt. Zagen de meisjes meteen: hola, een Kerel, díé wil ik muilen. Dachten we.
Wat begon als amechtig geknutsel en geknoei en bij regenweer onchristelijk gevloek wegens natte vingers en derhalve onrookbare propjes papier met bruinpluis, is vandaag achteloze ambacht geworden. Men rolt de sigaret terwijl de aandacht elders is. De vingers hoeven geen meester meer. Ze doen maar op.
Dat kunnen ze omdat roltabak nog altijd schandalig goedkoop is. Zesenhalve euro, waaruit je veertig sigaretten puurt – een flinke gin-tonic op restaurant kost er tachtig.
Over twee jaar, zo heeft de regering-Michel beslist, zal zo’n pakje zowaar negen euro kosten. Deze regering houdt van haar junkies.

VRAAG VAN DE WEEK

Heeft de geachte PS-afgevaardigde Laurette Onkelinx in 2013 het federale parlement om applaus gevraagd toen de Belg François Englert de Nobelprijs voor Natuurkunde won – toch ook geen onaardige prestatie?
Ik kan het me niet herinneren. Het valt evenwel niet uit te sluiten, want politici doen wel vaker gekke dingen uit vaderlandsliefde. Niet uit berekendheid. Zo zijn politici niet. Ze drijven op emoties. Ze zitten des avonds, gehuld in tricolore sjaals en vlaggen, gespannen voor de buis en doen negentig minuten lang van oeh en aah, tussendoor halvelings opverend en daarbij telkenmale de inhoud van de schaal knabbels op hun schoot deels over het tapijt uitstrooiend. Dan vloeken ze eens kort doch krachtig en vegen gauw met handen en voeten de rommel op het vloerkleed onder het salontafeltje, onderwijl één oog op het tv-scherm houdend, want je weet maar nooit dat zo’n Kévain De Bruyne net dán iets geniaals doet met z’n roze voetjes. En als je dat moment mist, zit je daar toch maar een beetje lullig te wezen, met je sjaal en vlag.
Maar je mist het moment niet, en je gaat helemaal uit je dak en trekt in je eentje in polonaise door de woonkamer, en ’s anderendaags ben je nog altijd dermate euforisch, dat je – vlak voor je op het spreekgestoelte in de eerbiedwaardige Kamer van Volksvertegenwoordigers het beleid van die vieze vuile centrumrechtse coalitie gaat afkammen – spontaan een liedje van Dimitri Vegas & Like Mike wil inzetten. Dan valt het je gelukkig te binnen dat die kerels geen liedjes maken, en besluit je gewoon een applaus te vragen voor de fenomenale prestatie van de nationale voetbalploeg – Andorra uit, altijd lastig en zo. Tja, je bent nu eenmaal een emo-politica.
Overigens zullen wij, gewone burgers, ons 13 oktober 2015 natuurlijk altijd blijven herinneren als de dag waarop Marlon James de zeer prestigieuze Man Booker Prize kreeg voor z’n redelijk indrukwekkend boek ‘A Brief History of Seven Killings’, een ruim zevenhonderd pagina’s tellende, meerstemmige compositie over de mislukte aanslag op de haarboswuivende Bob Marley en de aangestuurde implosie van een strategisch gelegen hoop bauxiet en wiet ten zuiden van Cuba.
Wel spijtig dat de auteur een Jamaicaan is. Ik had graag eens parlementair applaus voor kunst gehoord.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

