Skip to content

Column 601

November 14, 2015

VASTSTELLING VAN DE WEEK

We zijn er nog lang niet.
Omdat ik de jongste tijd zoveel lovends had gehoord over ‘De Slimste Mens Ter Wereld’ – een fijne tv-quiz, zei men, waarin goede luim en spontane scherts het perfecte tegengewicht vormen voor bloedstollende spanning en zenuwslopende hersenpijniging – heb ik, liefhebber van hersenpijniging zijnde, afgelopen donderdag nog eens gekeken.
Een noodlottige gedachte.
Jazeker, er was scherts die voldoende spontaan leek om het schier aanhoudend uitzinnig gehinnik van de presentator te rechtvaardigen, en jazeker, er was spanning die voldoende bloedstollend was om te worden voorgeschreven aan hemofiliepatiënten, maar er was ook dit: dat men tot tweemaal toe “voor de mannen” als een punten opleverend antwoord had voorzien – en dat was niet op de vraag ‘Is Kouros van Yves Saint Laurent een after shave lotion voor de mannen of voor de vrouwen?’
Zolang we in populaire tv-quizjes worden beloond als we over pakweg Dirk Bikkembergs en Pim Fortuyn weten te melden dat ze “voor de mannen” zijn, lijkt mij de zo gegeerde nondiscriminatie op basis van seksuele geaardheid nog ver weg. Tenzij we in zo’n quiz voortaan ook punten kunnen scoren als we “voor de vrouwen, en nog geen klein beetje, schijnt het, amai” antwoorden op de vraag “Wat weet je over Tom Coninx?”

VRAAG VAN DE WEEK

Hebt u iets bijzonders gedaan op Wapenstilstand, die wettelijke vrije dag die wij Belgen lekker wél hebben en de Nederlanders niet omdat die destijds te schijterig waren om mee te doen aan de Eerste Wereldoorlog?
Ik alvast wel. Op 11 november ben ik naar de Noordzeekust getrokken, om er tijdens een uren durende strandwandeling door weer en wind ingetogen en ernstig na te denken over de menselijke onontkoombaarheden genaamd oorlog en dood.
Door een ietwat lang uitgesponnen verblijf in een statige afspanning op de Oostendse Zeedijk alwaar de varkensnootjes en dame blanche voortreffelijk waren, is kwestieuze meditatie er evenwel niet echt van gekomen. Wel heb ik, na een wandelingetje ter bevordering van de spijsvertering, een wijle dromerig glimlachend in mooie ogen staan kijken.
Dat was bijzonder.

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik hou me in.
Ja, ik hou me in, want anders loopt de mij hier toebemeten ruimte helemaal vol met een opsomming van titels van liedjes van Neil Young die ik hogelijk waardeer. De Canadese bard is deze week zeventig geworden, en dat werd in diverse media op gepaste wijze onder de aandacht gebracht. Niet in deze krant, zult u nu ontstemd brommen, en dat klopt, doch dat was natuurlijk zo afgesproken met de hoofdredactie, zodat ik vandaag in deze bescheiden prachtcolumn snoeihard solerend loos kon gaan.
Doch ik hou me in. Ik hou me in omdat ook hij zich soms inhoudt. Nu eens rijt hij godslasterend de hemelen open, dan weer sust hij prevelend het snikkende hart. De ene keer spreidt hij een liedje als een dekentje over je uit, de andere keer ramt hij z’n Gibson Les Paul dwars door je schedeldak heen. Alles tussen weemoed en woede, tussen breekbaar en bruut, in stem en snaren. Alles wat een jongenshart raakt.
Want een jongen, ja, dat was ik, toen ik ’m voor het eerst plots in m’n oor hoorde gruizelen, bij nachte via een kabeltje vanuit een transistorradiootje, vanop een vervaarlijk deinende middengolfzender. Alles eraan leek vals te klinken, maar o, wat klonk het samen prachtig. Ik snapte het niet, ik voelde het.
De middengolfzender is inmiddels al lang verzwolgen, ’s mans liedjes hebben het gelukkig overleefd. Mochten ze vandaag vluchtelingen zijn en ik had in m’n nederige werkmanswoonst plaats voor vijf, dan waren het deze: ‘Expecting to Fly’, ‘Cinnamon Girl’, ‘Country Girl’, ‘Winterlong’ en ‘Fuckin’ Up’ – dat laatste in de schreeuwlelijkversie op het live-album ‘Weld’. Als u ze niet kent, vraag ze op de koffie en gun ze twintig minuten van uw leven. Luister en knik, slik als het moet, glunder als het kan. En laat ze nooit meer los.
Zo. Thans gaat opa even liggen.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

