Skip to content

Column 602

November 21, 2015

VRAAG VAN DE WEEK

Als ik naast je kom staan,

en ik heb een baard en een andere huidskleur,

schuif je dan zo ongemerkt mogelijk een metertje weg?

Als ik naast je kom staan,

en ik hou m’n schoudertasje stevig vast,

denk je dan verontwaardigd: ‘die denkt: ‘dief”?

Als ik naast je kom staan,

en ik vraag of je de weg weet naar het station,

grijp je dan je schoudertasje net iets steviger vast?

Als ik naast je kom staan,

en ik heb dansende krullen en een heldere lach,

kleed je mij dan hunkerend met je ogen uit?

Als ik naast je kom staan,

en ik telefoneer in een onverstaanbare taal,

speur je dan stiekem naar iets akeligs onder m’n jas?

Als ik naast je kom staan,

en ik heb onder m’n strak T-shirt een al even strak lijf,

sis je dan minachtend tussen je tanden ‘hoer’?

Als ik naast je kom staan,

en ik schuif vragend m’n kinderhandje in die grote pol van jou,

wat zal dan je antwoord zijn?

MINUUT VAN DE WEEK

De minuut stilte in de Europese voetballerij. Weg ermee.

Niks eraan klopt nog. Doorgaans is het geen minuut – geen scheidsrechter durft het aan – en nog veel minder is het stilte. Hooguit is het een platform voor zelfingenomenheid en idiotie. Ik kan volstaan met enkele voorbeelden.

Eén. Niet zo heel lang geleden bevond ik mij op een zonnige middag gek genoeg in een voetbalstadion, toen er een minuut stilte zou worden gehouden. De toenmalige woordvoerder van de thuisploeg – ik zal geen namen noemen, want ik wil geen ruzie met de top van de N-VA – bestond het om vanop de middenstip die minuut vrijwel vol te lullen met eigen inzichten van likmevestje. Een beschamende vertoning was het, waarbij ik om mij heen, ondanks het schier oeverloos galmend geleuter dat in het stadion weerklonk, honderden tenen hoorde krullen.

Twee. Vorige zaterdag werd, voor de aanvang van een voetbalwedstrijd in onze derde klasse, een minuut stilte ter nagedachtenis van de doden in Parijs verpest door idioten die voetzoekers lieten afgaan en kreten slaakten.

Drie. Enkele dagen geleden werd de minuut stilte voor het begin van de oefeninterland Turkije-Griekenland weggehoond door fans van de thuisploeg die aldoor “Allahu Akbar!” schreeuwden – wat wellicht geen Turks is voor “Wij rouwen om de slachtoffers van de islamistische terreur en omarmen de Westerse waarden teneinde onze toetreding tot de Europese Unie te bespoedigen, putain, putain, c’est vachement bien, nous sommes quand-mme tous des européens!”.

Nee, het is genoeg geweest. Afschaffen, zeg ik, die minuut. Afschaffen, uit respect. Respect voor de doden, en respect voor de Britten. Die weten wél hoe het hoort: dinsdag zong een afgeladen vol Wembley eerst ‘La Marseillaise’, waarna het een minuut ijselijk stil bleef – je hoorde 70.000 harten breken.

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van ‘Bevergem’, heerlijk vreemde eend in de bijt.

Trouwe lezers van deze bescheiden prachtcolumn zullen het inmiddels weten, doch voor de recentelijk alhier aangespoelde vluchtelingen herhaal ik het graag: ik ben een West-Vlaming – in m’n vrije tijd vind ik heel wat klanken overbodig, ziemmô hrust.
Dus ja, ik heb me danig verkneukeld in de vele vrolijke varianten op het onbestaande misverstand genaamd ‘West-Vlaams’, en in de tijdelijke wederopstanding van zeer plaatselijke uitdrukkingen en gezegden. Nu eens dook een woord op dat ik me herinnerde van mijn liederlijke studentenjaren, dan weer een zinsnede die me terugvoerde naar m’n zwerverstijd tussen studies en noeste arbeid.

Maar evenzeer heb ik genoten van het slimme verhaal, de uitgebeende types, de grauwe koppen, het schonkige land, de halve humor, het dubbel plezier.

Mersie, Freddy. Mersie vô te verteln.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Evert Deloof-Sys permalink

    Mooi zo, Jan!

    Als ik naast je kom staan,

    en ik schuif vragend m’n kinderhandje in die grote pol van jou,

    wat zal dan je antwoord zijn?

Leave a Reply

