Skip to content

Column 604

December 5, 2015

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Ik ben niet aan een ticket voor Adele in het Sportpaleis geraakt.
Dat komt hoofdzakelijk doordat ik niet eens geprobeerd heb. Dát komt dan weer doordat ik een hekel heb aan Sportpaleizen en een milde afkeer van Adeles.
Begrijp me niet verkeerd: ik hou van een gezonde portie amoureuze treurnis, existentiële wanhoop en introspectief geneuzel. Maar de vervaarlijk krakende barsten in m’n gemoed vul ik desgevallend liever niet op met de kleffe voegspecie genaamd powerballad. Doe mij m’n troost maar onderkoeld. En stirred, not shaken.
Dat is meteen ook de reden waarom ik wegblijf uit de Sportpaleizen dezer wereld. Alles shaket daar. Alles móét daar shaken. Een brakke cocktail van hormonen, tranen en zweet, geserveerd met aanstellerige kreetjes en viraal gekrijs. In mijn ergste nachtmerries sta ik gevangen in de deinende massa en trekt de polonaise zich grijnzend op gang – de keuze is simpel: door de horden kansloos vertrappeld worden of meehossend sterven van schaamte.
Dan schiet ik wakker. Dankbaar omhels ik de rust.

 
VRAAG VAN DE WEEK

Wat hoort daarin?
Dat vroeg ik me af, toen ik vernam dat de burgemeester van Arendonk een videoboodschap plant voor de vreemde snoeshanen die nu tijdelijk in zijn gemeente rondhangen. In die boodschap wil Kristof Hendrickx, burgervader namens de N-VA, duidelijk maken hoe wij Vlamingen hier met elkaar omgaan. Dat is blijkbaar nodig, want die pigmentair andersvaliden vallen volgens de heer Hendrickx de Arendonkse samenleving en in het bijzonder de inheemse vrouwen aldaar lastig.
Ik moet bekennen dat ik nog nooit in Arendonk ben geweest, wat een beetje schaamtelijk is, aangezien kwestieuze gemeente de geboorteplaats is van een van de grootste helden die Vlaanderen ooit heeft gehad: Rik Van Steenbergen, de befaamde beoefenaar der vélocipède-kunst, een discipline waarin hij meer dan duizend keer zegevierde. Ter vergelijking: Greg Van Avermaet, deze week opnieuw winnaar van de Kristallen Fiets, zit aan 24 – waaronder één keer de Memorial Rik Van Steenbergen, toch maar mooi een koers die Van Steenbergen zelf nooit heeft gewonnen.
Doch weer terzake: ik ben dus nog nooit in Arendonk geweest en weet derhalve niet of die vreemdelingen daar pakweg onder de rokken van de vrouwen filmen (wat overigens volgens een rechter in Hasselt niet strafbaar is – ware ik niet zo’n schijtlaars, ik zou me hardop snaaks durven afvragen wat er zoal op de harde schijf van de pc van die rechter staat). Misschien fluiten die vreemdelingen wel ongegeneerd naar de Arendonkse vrouwen, halvelings uit hun gejatte Mercedes hangend. Dat kunnen we natuurlijk niet dulden. Hier objectiveren we vrouwen niet – wij zullen zelfs niet eens stiekem naar de naaktfoto’s van Pamela Anderson kijken, wanneer zij als allerlaatste vrouw in Playboy haar strakke kontje, pronte tieten en licht welvende venusheuvel tentoonspreidt. Nee, vreemdelingen, zo zijn wij niet. De enige vrouw die wij hier schaamteloos durven aankijken, is Maggie De Block. Maar dat is uit bewondering.
Dus, burgemeester, vraag Maggie voor die videoboodschap. Laat Maggie die halve wilden wijzen op gelijkheid en respect. Ze zullen, ootmoedig knikkend, aan haar lippen hangen.
En als dat niet helpt, dan misschien toch maar Pamela Anderson. Die voorleest uit Bart De Wevers Belgische Patriot Act.

 
AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Eric De Vlaeminck, held uit de zwart-wit tv-tijden. Toen de modder – kniediep – even grijs was als het zwerk, en de coureurs na afloop kompels leken. Waar anderen ploeterden, zweefde hij. Waar anderen stoempten, danste hij. Waar anderen als stieren op een bocht afstormden, liet hij als een matador de bocht op zich afkomen, meesterlijk kerend in heupen en schouders, tot de bocht tureluurs ging liggen.
De matador is zeventig geworden. Niet geveld door een stier, maar door de beestjes in z’n hoofd.
De jaren der onschuld zijn weer een beetje doder.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

