Skip to content

Column 607

January 9, 2016

VRAAG VAN DE WEEK

En, hebt u – in weerwil van m’n oprechte wens eind vorig jaar – helaas tóch sokken gekregen, onder de kerstboom?

Ach, treur niet. Beschouw het als een leermomentje en kies voor de volgende kerst gezelschap dat wél weet waarmee het u een plezier kan doen. Mijn schoonzoon, bijvoorbeeld. Die is niet met sokken komen aandraven, maar met een fles Aberlour A’Bunadh Cask Strength – daar krijg je ook warme voeten van. Verstandige vent, zeg ik u.

Tot zover het vloeibare aanloopje om u welkom te heten in 2016, geachte lezer van deze bescheiden prachtcolumn. Moge ook dit jaar uw miserie overzichtelijk zijn, en uw geluk onmeetbaar.

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Teletekst. De openbare omroep heeft aangekondigd dat hij deze kijkdoosdienst dit jaar zal laten “uitdoven”. Ik zal Teletekst missen.

Ja, ik zal het missen, het nieuws van eergisteren. Sinds jaar en dag werp ik voor het slapengaan nog een genoeglijke blik op enkele Teletekstpagina’s. Ik ben nu eenmaal een nostalgicus en geniet dan intens van berichten die enkele dagen tevoren al over m’n computerscherm waren geflitst. Vervolgens dank ik, schier onhoorbaar prevelend, de goede lieden van Teletekst voor het beoefenen van de schone deugd der traagheid. In mijn verbeelding buigen kwestieuze lieden, in fraaie schorten gehuld, zich dagelijks op ambachtelijke wijze over de berichtgeving als was deze wijn, in de overtuiging dat sommige berichten pas tot volle wasdom komen wanneer men ze een tijdje ongeroerd laat. Dan glimlachen zij eens liefkozend en vervolgen met toegewijde tred hun weg, door de lange, donkere gangen in de koele kelders aan de Reyerslaan, waardig het heden tegemoet.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik zou wel willen, maar ik durf niet goed.

Immers: voor je het weet, ben je seksistisch bezig, en dat is wel het laatste wat ik wil – ik ben een feminist en feministen zijn natuurlijk niet seksistisch. Maar goed, een watje wil ik nu ook weer niet zijn, dus zal ik het proberen, doch ik beloof oprecht dat ik tussen mijzelve en het televisietoestel minstens een armlengte afstand zal houden en niet “Leuke tieten! Lekker kontje! Neukieneukie?” naar het scherm zal roepen.

Inderdaad: ik heb het over kijken naar de Miss België-verkiezing, die heden zaterdag wordt uitgezonden op kanaal 13 van Telenet. In de aanloop naar deze nog niet helemaal genderneutrale feestelijkheden, trof ik her en der afbeeldingen aan van de kandidates. Ze hadden zichtbaar hun boerka afgegooid en vervolgens hun hoofd, hals, schouders, armen, boezem, abdomen, heupen, achterwerk, benen en voeten dusdanig gepositioneerd, dat je vrijwel meteen kon zien dat het stuk voor stuk slimme meisjes zijn, met een goed karakter, die op hun persoonlijkheid en ons land tot eer strekkende talenten willen beoordeeld worden.

Het is dan ook in dier voege dat ik mij op figuurlijke wijze over de jongedames zal buigen. Feminisme verdraagt geen lichtzinnigheid.

 

BRIEF VAN DE WEEK

Aan Gert Verhulst en Hans Bourlon

Studio 100 2627 Schelle

 

Geachte heren,

met belangstelling vernam ik deze week dat de voorraad K3-jurken voor mama’s uitverkocht is doch dra wordt hernieuwd, én dat er K3-shirts voor jongens zitten aan te komen. Fijn zo, maar is dat niet wat magertjes? Durf toch eens vooruit te denken, geachte heren! Waar blijven ze, die K3-bikini’s voor mama’s, die K3-zwembroeken voor papa’s, die K3-strandtenten voor oma’s en opa’s? En denk aan onze multiculturele samenleving! Waar blijven ze, die K3-boerka’s, K3-chadors, K3-nikaabs, K3-haiks, K3-kufia’s en K3-keppeltjes? En wat met onze geliefde huisdieren? Waar blijven ze, die K3-manteltjes, K3-regenjasjes, K3-ongesteldheidsbroekjes?

Met trendsettende groeten,

uw vooralsnog geen factuur ingediend hebbende marketingadviseur

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

