Skip to content

Brief aan Bowie

January 11, 2016

BRIEF VAN DE WEEK

Aan de heer David Bowie,

Brixton, Los Angeles, Berlijn, New York, Gstaad, Alpha Centauri

 

Geachte heer Bowie,

 

ik zal maar met de deur in huis vallen: u was me er eentje. Ik wist niet wat ik zag. En hoorde. Nu eens leek u wel een mevrouw, dan weer klonk u als een hitsige hond. Alles aan u was spannend.

Te mijner verdediging: ik was twaalf. Ik was twaalf en probeerde te ontkomen aan het web dat om mij heen werd gesponnen door sinistere geleedpotigen als Gheorghe Zamfir, Mario Lanza en James Last. Ik zag het gebeuren en wist: hier moet ik weg, ik moet weg of ik sterf, versmacht door verveling.

En toen was u daar.

Jongelui van vandaag, geachte heer Bowie, kunnen zich er niks bij voorstellen. Hoe spannend het wel was, of we u te zien zouden krijgen op tv, die ene keer per week, hooguit drie minuten. En hoe u gekleed zou gaan, of net niet, misschien bijna bloot met een plastic armband om uw enkel. En hoe u zou kreunen en kronkelen, met jankend rood haar en een blik van metaal. Men fluisterde dat u een mens was.

Ik heb van u slechts negen elpees. Na ‘Lodger’ was ik klaar – er was spannender volk in mijn leven opgedoken. Maar die negen volstaan ruimschoots. Dan krijg ik weer zo’n momentje en knal ik er vijf naeen door de speakers en zing ik en grijns ik en dans ik onbespied, terwijl ik simultaan denkbeeldige drums en luchtgitaren bespeel, vanzelfsprekend op briljante wijze. Nadien moet ik altijd even rusten – het kereltje van weleer kraakt iets meer.

Ik zal, geachte heer Bowie, uw nieuwe cd niet kopen. Beschouw dat als een eerbetoon. Niet dat ik de ontgoocheling vrees. Ik verkies de zoete herinnering.

 

Met geschminkte groet,

 

Uw young dude

 

 

(Gepubliceerd in Het Laatste Nieuws in 2013.)

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

