Skip to content

Column 611

February 6, 2016

DEEL VAN DE WEEK

Het geslachtsdeel.

Over de avonturen die men broekloos beleeft, blijft men – tenware men deelneemt aan de tv-afvalverwerking genaamd ‘Temptation Island’ – doorgaans discreet. Enerzijds omdat enige terughoudendheid, zo laat ik mij vertellen, een hogelijk gewaardeerd goed is in kringen van naturisten, anderzijds omdat men zich in broekloze toestand behoorlijk kwetsbaar weet, zo kan ik u vertellen. Ontblote geslachtsdelen verdragen geen achteloosheid.

Zo zal u mij nooit zonder zwembroek aantreffen in zeeën en meren – en, voor u rare dingen gaat denken, al evenmin in zwembaden. Dat ik, om meer dan één reden, nogal gesteld ben op m’n geslachtsdeel, is iets waar Noordzeecreaturen als pakweg de kwal, de modderkrab, en de kleine en grote pieterman geen boodschap aan hebben. Die denken hooguit: als het mij niet bijt of knijpt of steekt, kan ik het bijten of knijpen of steken. Zeewezens met een hongertje doen niet aan lichamelijke integriteit.

Wij, mensen, doen dat wel – ondermeer daarin onderscheiden we ons van de lagere diersoorten. Wij, mensen, eigenen ons het geslachtsdeel van een ander niet toe, ook niet als we een hongertje hebben. Het geslachtsdeel van een ander is onvervreemdbaar, net zoals ons eigen geslachtsdeel onvervreemdbaar is. Het geslachtsdeel van een ander wordt ons desgevallend hooguit ter beschikking gesteld – een gunstmaatregel die die ander te allen tijde kan herroepen. Te allen tijde. Wie dit niet inziet of aanvaardt, dient te worden gestraft. Wie niet inziet dat een straf niet alleen gepast doch tevens noodzakelijk is, dient te worden gestraft.

Hierbij veroordeel ik de rechter die deze week de Urgent.fm-verkrachter opschorting van straf verleende tot twee jaar broekloos zwemmen in zee. De Noordzee.

 

GERUSTSTELLING VAN DE WEEK

Dames en heren, jongens en meisjes van de VRT: geen zorgen, dat komt goed.

Inderdaad, met de aanstelling van Paul Lembrechts als nieuwe CEO van de openbare omroep, heeft de Vlaamse regering de juiste man gekozen, en ik kan het weten: de heer Lembrechts en ik hebben samen onze legerdienst gedaan en het is algemeen geweten dat men iemand pas goed leert kennen wanneer men met hem of haar schouder aan schouder het land verdedigt tegen buitenlandse agressors.

Welnu, in die periode zijn de Russen er niet in geslaagd om alhier onze kernkoppen te komen stelen, en dat was ongetwijfeld meer de verdienste van de heer Lembrechts dan de mijne. Toen al was hij dermate rad van tong en scherp van geest, dat hij – als simpele soldaat-milicien – niet alleen desgewenst een achttienjarig sergeantje alle hoeken van het paradeplein liet zien, maar ook de verdediging van onze natie zodanig wist te organiseren, dat er hem tussendoor tijd restte om radioprogramma’s te presenteren en zijn hand in dieren te steken. Kortom: een man met een visie, een man met een plan, een man met overtuigingskracht. Ik stond erbij en keek ernaar, en liep iets meer wachten aan de bareel dan hij – met merkbare gevolgen voor onzer beider carrières.

En maar goed ook, want beeld u eens in dat de heer Lembrechts columnist van Het Laatste Nieuws zou zijn en ik de VRT zou leiden: dan had hier beslist een veel minder bemoedigend stukje gestaan.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Men zegt soms maar wat.

Zo zegt men bijvoorbeeld, in z’n hoedanigheid van manager, weleens dat stilstaan achteruitgaan is. Daarmee moet ik, in mijn hoedanigheid van kwibus, smakelijk lachen. Stilstand is relatief. Stilstaan in een rijdende bus is vooruitgaan.

Over een rijdende bus gesproken: indien u, geachte lezer, destijds voor de maidentrip van deze bus genaamd Bescheiden Prachtcolumn bent opgestapt, dan mag u zichzelf feliciteren met een reis die vandaag exact vijftien jaar bezig is. In die vijftien jaar hebt u twee VS-presidenten, vijf federale premiers, zes sp.a-voorzitters, dertig singles van Milk Inc. en 611 afleveringen van deze column doorstaan.

Vooral dat laatste is een hele prestatie, want ook ik zeg soms maar wat. Bijvoorbeeld over mijn geslachtsdeel.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Hahahahahahahahahahahaha, wat heerlijk geschreven toch….

Leave a Reply

