Skip to content

Column 616

March 12, 2016

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik snap er geen hol van.

Werkelijk, dat gegoochel met cijfers over het begrotingstekort en wie waar hoeveel denkt te kunnen vinden: het is me een raadsel. Immers, het gaat om economie en politiek, en waar die twee elkaar overlappen ontstaat een gigantisch zwart gat, waarin de waarheid verdwijnt. Wat rest, is geloof – en we weten allemaal hoe betrouwbaar dat is.

Nee, ik snap er geen hol van. Ik lok m’n verstand in een hinderlaag en laat m’n instinct overnemen. “Kijk uit het raam”, zegt dat, “kijk uit het raam en zie: er hangt lente in de lucht. Stap de deur uit en ga op wandel. Speur naar bottende bomen, kijk naar huppende vogeltjes, gluur naar heupwiegende vrouwen. Voel de zon. Gloei en tintel. Leef.”

 

WOORD VAN DE WEEK

Meldonium.

Ik moet toegeven: toen ik deze week het woord voor het eerst hoorde, dacht ik ‘huh, een nieuwe single van Muse?’ en voor mijn geestesoog ontrolde zich reeds een video waarin de groep op ingetogen wijze het universum tot ontploffing bracht en vervolgens weer ineenknutselde tot iets dat het midden hield tussen een bord havermoutpap en een installatie van Jan De Cock.

Bleek het dus om een ordinair geneesmiddel te gaan.

Hoewel, geneesmiddel? Meldonium helpt ook voor mensen die níét ziek zijn. Volgens de producent bevordert het “het inspanningsvermogen en de hersenfunctie van hartpatiënten en gezonde mensen”. Dus van twee dingen één: ofwel is ze een gezonde mens, ofwel is ze een hartpatiënte. Kies maar, Maria Sharapova.

Laten we wel wezen: als Maria een gebochelde trol met een trompetneus was geweest, hadden we aan haar publieke schuldbekentenis lang niet zoveel aandacht besteed. Doch reeds van bij haar entree in het professionele vrouwentennis vielen de camera’s als een zwerm spreeuwen op haar neer, zeker toen ze als zestienjarige nimf op het gras van Wimbledon ronddartelde en vantijds rake klappen uitdeelde – wat een mooi meisje, dacht ik tussen zondigheid en schaamte in. Later ontwikkelde Maria een bovenmatig forse rechterschouderpartij en ging ze bij iedere mep op de bal krijsen als een harpij met een ochtendhumeur, zodat m’n zondige aandacht algauw veranderde in goede ouderwetse ergernis. Dat belette Maria niet om onderwijl een kwart miljard euro te vergaren, waarvan een zuinige 33 miljoen aan prijzengeld – de rest dankt ze dus aan haar gebrek aan bochel en trompetneus.

Meldonium, zo leerden we overigens in de nasleep van Sharapova’s bekentenis, is een populair snoepje bij topsporters. Die snoeperij krijgen we er nooit uit. Tenzij we collectief een geweten kweken en weigeren nog langer naar topsport te kijken, en onze vrije tijd en centen gaan besteden aan het helpen van vluchtelingen.

Iemand?

 

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van George Martin.

Trouwe lezers van deze bescheiden prachtcolumn herinneren zich vanzelfsprekend feilloos deze passage uit een aflevering uit 2003:

“Herinnering. Een zonnige zaterdag. Ik zit, gehurkt, op het piepkleine terrasje van het appartement één hoog dat ons gezin in de jaren zestig betrekt in een kuststadje. Beneden wandelt een bende gekke jongelui door de hoofdstraat, bloemen uitdelend aan verbijsterde passanten. Ik kijk m’n kinderogen uit. Uit de radio achter mij weerklinkt een liedje. All you need is love, ra-pa-pa-pa-pa. Een overweldigend gevoel van volkomenheid overvalt me. Alles past. Ik pas in deze wereld.

Het is nooit meer beter geworden.”

Wist ik veel hoe ze heetten. Wist ik veel wie hun producer was. Wist ik veel wát een producer was. Ik wist niks. Maar ik voelde het, verdomd goed, in al m’n vezeltjes. Anders blijft zoiets je niet bij.

Jaren later ben ik helemaal overstag gegaan. Als een junkie hun hele oeuvre doorgespit. Alles gekocht. Die veel te dure doos, ja. Beste te dure aankoop ooit. Nog altijd overvallen me avonden waarop ik niks anders beluister. Uren naeen. En af en toe is het er weer, dat gevoel van weleer: volkomenheid. In hun liedjes, in zijn klank. Dank.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

