Skip to content

Column 617

March 19, 2016

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Telkens weer tristesse.

Ziedaar wat me overvalt als ik beelden zie van zo’n orka in een plonsbadje. Of van een panter die zich het schurft heen en weer loopt tegen de tralies van z’n babyparkje. Of van het kleine aapje aan z’n korte ketting, vele jaren geleden, op de toonbank van het frietkot waar we ’s nachts, na iets te veel studentenbier, nog een bak maagplamuur gingen scoren.

Dan stond ik daar te wachten en keek ik – ongetwijfeld lichtjes loensend – het aapje in de ogen. Het aapje staarde terug en krabde zich in het kruis. Wanhoop, zo meende ik te bespeuren, terwijl het allicht gewoon om jeuk ging. Vervolgens slaakte het aapje enkele kreetjes en keerde zich van me af. Zwijgend verbeet ik de onmacht – ik sprak geen Aapjes.

Deze hoogstpersoonlijke frietkotblues schoten me deze week te binnen toen ik vernam dat Sea World het kweekprogramma van orka’s stopzet. Wars van alle Free Willy-romantiek: orka’s zijn wilde dieren en horen in de oceaan. En als wij echt zoveel om orka’s geven, moeten we misschien maar wat meer om de oceaan geven.

 

NIEUWS VAN DE WEEK

Pleegouders mogen nu ook beslissen over het kapsel van hun pleegkind.

Onderschat dit nieuws niet. Het is niet alleen een detail uit een na twintig jaar wachten eindelijk goedgekeurd wetsvoorstel dat de rechten en plichten van pleegouders vastlegt, het is ook een wettelijke beschikking over het belangrijkste expressiemiddel van een minderjarige: z’n haar.

Het is er, gratis, en het is van jou. Je kan het laten treuren, juichen, dwarsliggen, mopperen, wuiven en verdwijnen. Je kan het laten lijken, je kan het laten zijn. Tenminste: als je mag.

Van je biologische ouders mag het. Zelf zijn ze beiden trotse dragers van een Hoogstpersoonlijke Hoofdstruik ter Zwijmelende Zelfexpressie – lees: ze geven hun laatste cent liever aan de slijter dan aan de barbier en voorts kan het ze geen moer schelen hoe hun voortplantsel er capillair geconstrueerd bijloopt.

Van je pleegouders mag het niet. Keurige mensen met een goed hart, die je vooruit willen helpen, in plaats van ruggelings ter aarde te laten liggen ruften. Verzorg jezelf, pleiten ze, verzorg je voorkomen, wees waardig. Dus: weg met dat paars-blauw aangevreten dambordmotief, weg met die klitten rattenkoning op je kop.

Ik zeg u: daar komen drama’s van. Hopelijk houdt de plenaire Kamer dit schijtwetsvoorstel tegen. Gun een tiener z’n haar – ja, zélfs een coupe Trump.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Tja, wie gaat er nu ook bij de politie, hé.”

Aldus sprak donderdagmiddag, tussen twee lepels soep door, niet eens ironisch, en al evenmin gehinderd door een grondige kennis van de ware toedracht van de klaarblijkelijk zeer ernstige feiten in Antwerpen, mijn tafelgenoot. Nee, de politie is niet zijn vriend.

De mijne al evenmin. Hiërarchie die gebaseerd is op talent, inzet en ervaring beleef ik als quasi natuurlijk, hiërarchie die gebaseerd is op blinkende knoopjes en een snor als ronduit ergerlijk. Als kind werd ik bij het oversteken van de steenweg tussen thuis en school omzeggens dagelijks op neerbuigende wijze gecommandeerd door een onbenullige politieman die zich op z’n uniform liet voorstaan en zichtbaar gefrustreerd was dat hij het nooit tot rijkswachter had geschopt, als tiener werd ik ooit door een agent beboet omdat ik niet op het trottoir wandelde – ik was zo stomverbaasd en welopgevoed, dat ik het niet hoonlachend op een lopen zette doch geheel verbijsterd mijn identiteitskaart overhandigde en de boete in ontvangst nam als een getuigschrift van mijn weldadig ontluikende misantropie in het algemeen en afkeer van gezag in het bijzonder.

Een carrière bij de politie heb ik dan ook nooit overwogen. Enerzijds omwille van wat hierboven staat, anderzijds omdat ik mij niet in staat acht om desgevallend iemand met een wapenstok af te ranselen of bij een routinecontrole te worden beschoten door tuig met een kalasjnikov. Mijn idee van heroïek is: niet toegeven aan de angst voor het witte blad.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Frederic De Groote permalink

    Mijnheer Devriese,

    Ik ben zelf al 18 jaar politie inspecteur en ik doe mijn job nog altijd met evenveel toewijdingen gedrevenheid als destijds. Dat er rotte appels zijn in onze organisatie dat kan ik aannemen, maar als er om en bij de 30.000 politieagenten in België zijn, dan lijkt me dat statistisch gezien niet eens verwonderlijk. Wat me dan wel stoort is dat mensen als U, die blijkbaar nog altijd gefrustreerd zijn omdat ze tientallen jaren geleden eens een boete kregen, elke kans zoals deze aangrijpen om meteen te veralgemenen en de politie in het algemeen met de grond gelijk te maken, en er blijkbaar genoegen in scheppen om uw lezers deze kromme visie op de politie op te dringen. U moet begrijpen dat rechtschapen politieagenten zoals ikzelf en al die andere collega’s die dagdagelijks het beste van zichzelf geven om de bagger van de huidige maatschappij op te lossen, evenzeer kwaad zijn op die enkelingen in Antwerpen die al onze inspanningen om het vertrouwen van de burger te winnen, weer teniet doen. Maar van een columnist zou ik een toch meer open kijk op de maatschappij verwachten en wat relativeringsvermogen. Eigenlijk zouden mensen als U, die menen om over elk onderwerp de waarheid in pacht te hebben en deze proberen op te dringen aan de lezer, eens enkele shiften moeten meelopen met de politie om eens te beseffen wat ons echte werk inhoudt, vooraleer naar hartelust kritiek te spuien. Maar ik vrees dat een pennenheld zoals U het helaas niet lang zal volhouden. Maar een karikatuur van de politieagent wereldkundig maken is natuurlijk véél eenvoudiger!

    Soit,

    Elk zijn mening natuurlijk, maar een beetje respect voor andermans job zou helemaal geen kwaad kunnen, wees dat indachtig. En misschien zal u ooit nog eens uw mening over de politie hierzien als u zelf eens in een penibele situatie zit waarin je ze dringend zult nodig hebben…

    Met vriendelijke groet

Leave a Reply

