Skip to content

Column 632

July 2, 2016

ONTHULLING VAN DE WEEK

Columnschrijvers zijn, in weerwil van wat ze u willen laten geloven door zich veelal de licht-komische rol van nederige stoethaspel aan te meten, doorgaans hoogmoedige wezens.

Neem nu mijzelve: ik zit deze column te schrijven op vrijdagmiddag, enkele uren voor aanvang van de voetbalwedstrijd tussen België en Wales, en toch ga ik hier thans enkele kritische zinnen neerschrijven over de Belgische voetballer Michy Batshuayi – misschien trapt hij er straks tegen die rare eilanders wel acht binnen, waarvan de achtste zowaar de winning goal is, en dan ben ik natuurlijk eens te meer het lulletje.

Zes selecties voor de nationale ploeg, drie doelpunten, veertig miljoen euro. Anders gezegd: Chelsea betaalt niet voor wat Batshuayi kan, wel voor wat Chelsea hoopt dat hij zal kunnen. Zal opbrengen. Michy is een beleggingsproduct: Springverende Woelwaters, korte termijn, geen gegarandeerd rendement.

Er was een tijd dat men zich hierover naar welbevinden mocht opwinden. Vandaag betalen rijke Chinezen zonder verpinken tientallen miljoenen voor voetballers die op Europese of Zuid-Amerikaanse reservebanken dreigen te verpieteren. China wil een voetbalgrootmacht worden. Niet om het voetbal, ben je gek. Strictly business.

Ik heb thuis een sjaal van FC Sentiment. Af en toe haal ik die uit de oude doos en ga dan, in m’n eentje, op de bank stilletjes zitten zingen, sjaal omhoog, lichtjes wiegend, ogen dicht. Soms, in een gekke bui, denk ik er een hotdog bij.

 

CITAAT VAN DE WEEK

“Finaal moeten bestuurders het gevoel krijgen dat de politie hen op eender welk moment van de dag, op eender welke plaats kan controleren.”

Aldus sprak, in de donderdageditie van deze krant en ongetwijfeld ten behoeve van het algemeen welzijn, de heer Rudi Wagelmans, namens de Vaste Commissie Lokale Politie. In de volksmond heet dit even nobel als nutteloos voornemen, ietwat beknopter, ‘stoppen = blazen’.

Het probleem, immers, lijkt me dat je met die psychologische aanpak weinig indruk maakt op de lieden die u en ik het liefst nooit meer achter het stuur willen zien: de mannen die zich thuis, in de kroeg of op feestjes vol laten lopen en vervolgens tóch gaan rijden – we hebben er allemaal wel zo eentje in onze kennissenkring, alleen zien we de klootzak niet graag genoeg om er ruzie mee te maken. Die jongens raken niet onder de indruk van de politie, en al helemaal niet van “het gevoel”. Die blijven rijden. Zelfs na tien veroordelingen. Zonder verzekering, zonder rijbewijs. En als je ze opsluit, tref je hooguit hun partner en kroost, die plots een inkomen verloren zien gaan.

Dat ‘stoppen = blazen’ is leuk. Nóg leuker ware wellicht de herinvoering van dwangarbeid.

 

HOOFDREDACTEUR VAN DE WEEK

Isabel Albers.

De algemeen hoofdredacteur van deze krant wordt, zoals u ongetwijfeld hebt vernomen, “zakelijk-journalistiek directeur van ‘Het Laatste Nieuws’, ‘De Morgen’ en ‘Humo’”.

Dat is vooral voor mij goed nieuws, want ik had me nog niet echt grondig voorbereid op het strenge examen Algemene Inleiding tot de Economie dat zij – zoals de trouwe lezer van deze Bescheiden Prachtcolumn zich woordelijk zal herinneren uit de aflevering van 30 april – ongetwijfeld van me ging afnemen, in mijn hoedanigheid van meesmuilende columnist. Het is mijn stille hoop dat zij zulks nu over het hoofd zal zien en dat ik ongestoord kan blijven meesmuilen – wat moet ik anders?

Het nieuws van mevrouw Albers’ overstap werd op de redactie toegelicht door de Chief Executive Officer van het moederbedrijf, en dan besef je dat het hier geen kattenpis betreft. Zulks bleek uit onder meer de passage waarin deze hoge heer aangaf dat Isabel Albers in haar nieuwe functie drie jaar vooruit moet blikken.

Drie jaar, begot. Dat lijkt me schier bovenmenselijk – of toch minstens bovencolumnistelijk: ik heb net even zo hard mogelijk vooruitgeblikt en kwam niet verder dan ocharme twee maanden. Wat ik zag? Een nieuwe aflevering van deze column. Lezer, rust goed uit, overdrijf niet met vakantieliefjes, en tot in september.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Ik zal er aan denken, maar ik denk niet verder dan morgen ocharme

Leave a Reply

