Skip to content

Column 635

September 17, 2016

LAND VAN DE WEEK

Marokko.

Ik ben er nog niet geweest en dat zal niet gauw veranderen. Enerzijds omdat ik niet zo dol ben op steppe en woestijn, anderzijds omdat ik niet zo dol ben op zweetweer – ik zweet niet graag in m’n vrije tijd. Voorts heb ik een hekel aan drukte en herrie, en vermijd ik graag gedoe als ik zin krijg in een welverdiend glas bier.

Mijn kennis over de parlementaire monarchie Al-Mamlaka al-Maghrebiyya, onafhankelijk sinds 1956, ruim dertig miljoen inwoners, 446.550 vierkante kilometer groot waarvan 250 vierkante kilometer water, met krachtens de grondwet de islam als staatsgodsdienst, hetwelk volgens een bepaling in diezelfde grondwet niet kan worden gewijzigd bij een herziening van de grondwet, haal ik dus bij Wikipedia.

Mijn indrukken haal ik dan weer uit wat ik zie en lees en hoor van de Marokkanen om mij heen. Ruw geschat heb ik ongeveer nul Marokkaanse vrienden, zodat de verhalen uit slechts één bron afkomstig zijn: een Marokkaanse Belg op de redactie van deze krant – laat ik, om z’n anonimiteit te garanderen, hem Jef noemen. Jef heeft me door de jaren heen vaak verteld over de vakanties die hij in Marokko doorbrengt en over de avonturen die hij als jonge kerel in België heeft beleefd, samen met z’n Marokkaans-Belgische vrienden Rudy en Erwin. Die verhalen zijn niet echt geschikt voor publicatie – al was het maar ter bescherming van Jefs kinderen Thomas en Emma – en wat ik eruit heb onthouden, is dit: België is prima, maar wat een schijtweer, en Marokko is aardig, maar niet om er te wonen. (Dat laatste vind ik een beetje raar, want Jef heeft er nooit gewoond.)

Meryame Kitir heeft ook nooit in Marokko gewoond. De sp.a-politica is geboren en getogen in Maasmechelen, en ging daarna werken in Genk. Tenzij ik een staatshervorming over het hoofd zie: Maasmechelen en Genk liggen in Belgisch Limburg, en Belgisch Limburg ligt – de naam geeft het al een beetje weg – in België. En België, geachte heer Luk Van Biesen, ligt níét in Marokko. Als u in het parlement dus écht letterlijk ‘Ga terug naar Marokko!’ hebt gesnauwd tegen mevrouw Kitir, getuigt zulks van een beschamende geografische kennis, een volksvertegenwoordiger onwaardig. Misschien moet ú terug, en wel naar de lagere school.

Beschamender, geachte heer Van Biesen, is evenwel het mistige dansje dat vervolgens werd opgevoerd. Eerst door u, in een stoethaspelige solo, waarbij u live op tv dingen deed met de waarheid die u voor een tribunaal in Den Haag kunnen brengen, vervolgens door u en mevrouw Kitir, in een houterige pas de deux, een marionettendans, zo leek het wel, waarbij de poppenspelers keurig buiten beeld bleven. Zo er na afloop al applaus weerklonk, was het mager en beleefdheidshalve – voor mevrouw Kitir, die in het licht van eerst de venijnigheid en vervolgens de slapjanusheid van uw woorden, wel héél veel zelfbeheersing aan de dag legde. Dat zou, zo wed ik, niet gepakt hebben bij Jef.

Uw partij, geachte heer Van Biesen, houdt u aan boord. Qua krachtig statement kan dat tellen – ik had heel even gedacht dat u eruit zou vliegen, want ‘Mensen hebben vleugels’, toch? Een andere keer, dan maar? Bij het samenstellen van de lijsten voor de verkiezingen van 2019? Een kenner gokte er gisteren op dat zulks het geval zal zijn. Dezelfde kenner die enkele weken geleden CD&V-voorzitter Wouter Beke opriep om de redelijk befaamde Marokkaanse Belg Youssef Kobo straks een plaats op de lijst te geven, na diens ontslag als partijmedewerker wegens ondeugdelijke uitspraken over Joden, Israël en Gaia. Ik ben alvast reuzebenieuwd naar die kieslijsten. U toch ook, geachte heer Van Biesen? Was het al maar 2019, nietwaar? Dan weten we hoeveel belang Open Vld hecht aan ruim zevenduizend voorkeurstemmen.

Want stemmen, daarover gaat dit tenslotte. Voornaamheid en weg met racisme en zo, allemaal goed en wel, maar finaal tellen enkel de verkiezingen. Het volk dat oordeelt en de kaarten schudt, en dan de macht overdraagt aan het parlement. Net zoals in Marokko.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Zielige toestanden maar zoals steeds grandioos beschreven

Leave a Reply

