Skip to content

Column 641

October 29, 2016

AFSCHEID VAN DE WEEK

Dat van Carlos Alberto ‘Capita’ Torres, aanvoerder van de Braziliaanse wereldkampioenen voetbal in 1970. Hij is 72 geworden – voortijdig van het veld gehaald, dus.

Kenners roemen Alberto Carlos om z’n voetbaltechnisch vernuft en z’n vermogen om het spel te ‘lezen’, liefhebbers herinneren zich hem omwille van z’n bijzonder fraai doelpunt in de finale van dat WK, ik sta even bij ’s mans verscheiden stil omdat hij triomfeerde in 1970, het laatste jaar waarin ik vatbaar was voor magie. (Een jaar later zat ik op de middelbare school en we weten allemaal wat daar gebeurt met argeloze knaapjes.)

Jawel, het was magie. Het ene moment zag je een troepje vrolijke kerels lekker ontspannen keuvelend rondwandelen in het zonnetje, het andere moment flitsten ze krachtig en lenig als poema’s en jaguars de tegenstanders naar de keel – enkele halen, één knauw, en klaar. Waarna ze in een wip weer de vrolijke kerels van tevoren werden en breedwit lachend en taterend naar de eigen speelhelft stapten. Van lanterfanter naar roofdier en terug, in een vingerknip.

Duizenden kilometers verder zat een schriel, bleek knaapje dit wonder der natuur aan te gapen. Vervolgens trok het monter de tuin in en vernielde, in een poging om het zojuist aanschouwde tafereel na te spelen, niet alleen de eigen peesjes en gewrichtjes maar ook de zorgvuldig aangeplante bloemenperkjes. Des avonds was geen gouden Jules Rimet-cup, doch vaderlijke toorn zijn deel.

En toch denk ik met blije weemoed terug aan dat jaar – nee, aan die enkele seconden, tussen het aanschouwen en het naar buiten stappen, die enkele seconden waarin men als knaapje louter uit verrukking bestaat.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Dat was dringend.

Het is, krachtens een mededeling van justitieminister Geens gisteren, dus beslist: als de ouders het niet eens geraken, krijgt de baby een dubbele familienaam, en als de ouders het niet eens geraken over de volgorde daarvan, geldt het alfabet.

Men zal maar Peeters en Peeters heten. En ruziën.

Ik ben – de trouwe lezer van deze bescheiden prachtcolumn zal het stellig bevestigen – vrouw noch baby. Bovendien ben ik van voor de oorlog. Het kan dus welhaast niet anders, of ik trek een beetje grote ogen bij die wet. De noodwendigheid ervan ontgaat me. En niet alleen mij, zo lijkt het: de recentste cijfers die ik kon vinden leren dat één op de 25 borelingen een dubbele familienaam krijgt.

Ware ik niet zo welopgevoed, ik zou erop gokken dat Naampje Familienaam-Familienaam (of andersom) zijn of haar eerste levensjaren slijt in vaders draagdoek, voor een stichtende wandeling langs paddenoversteektunnels en daarna naar – dat wordt smullen! – de veganistische slagerij, en moeders bakfiets, dokkerend over de Cogels-Osylei, richting workshop ‘Je Kind, Je Innerlijke Krijger’, met in de nabespreking voor Naampje een educatief speelmomentje ‘Creatief Met Maniok’ en voor moeder gezellig een glaasje groene thee van gerecycleerde dennennaalden en een glutenvrij hapje pijnboompittenpaté.

Maar gelukkig ben ik welopgevoed. En dus vraag ik de justitieminister niet hoe het zit met de dringende wetgeving ter beteugeling van de overbevolking van de Belgische gevangenissen.

 

MAN VAN DE WEEK

Paul Magnette, pester en posterboy.

Sommige mannen krijgen van de heer Magnette het bloed in de keel, sommige vrouwen weke knieën. Ziedaar mijn conclusie na zeven dagen grondige studie van alle media en enig luistervinken.

Over de impact van ’s mans tijdelijke onverzettelijkheid kunnen we, zo blijkt uit mijn onderzoek, kort zijn: geen mens die het weet. Zeker, er wordt links en rechts geroepen en met cijfers gezwaaid, maar tot nader order is de enige die waarlijk in de toekomst kan kijken Madame Soleil, en desgevraagd antwoordde die slechts: ‘Ah, quel beau mec!’, waarna ze een zucht slaakte die herinneringen aan lang vervlogen tijden vol broekloos vertier deed vermoeden – wat zeer opmerkelijk was aangezien Madame Soleil al twintig jaar dood is.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

