Skip to content

Column 642

November 5, 2016

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Karel De Gucht kan er niets aan doen.

Dat is hoogst uitzonderlijk. Doorgaans kan Karel De Gucht er wél iets aan doen. En doet hij dat ook. Alleen helpt het niet altijd. Omdat anderen niet intelligent genoeg zijn om te begrijpen dat wat Karel De Gucht doet goed is. En dus doen ze iets anders – het tegenovergestelde. Ja, kijk, zo komen we er natuurlijk niet. Geen wonder, dus, dat de boel verpietert.

Maar deze keer kan Karel De Gucht er werkelijk niets aan doen. Het ligt, zo zegt hij, aan “het systeem”. En “het systeem” bepaalt dat hij als voormalig Europees commissaris nog altijd een “overgangsvergoeding” van zowat 125.000 euro per jaar ontvangt. Bruto, stipt hij aan – de mensen zouden anders misschien wel gaan denken dat het botte graaierij is, en dat is het natuurlijk niet, want laten we wel wezen, met pakweg 5.000 euro netto per maand blijf je als voormalig Europees commissaris de rekeningen amper de baas, toch?

En net daarom, klinkt het, is “het systeem” bedacht. Om te vermijden dat Karel De Gucht, teneinde de schoenlapper te kunnen betalen, al te gauw ingaat op verleidelijke aanbiedingen van boosaardige bedrijven die zijn post-commissarislijke integriteit belagen. Wat dus de impliciete aantijging inhoudt, dat Karel De Gucht geen nee zou kunnen zeggen. Ware ik Karel De Gucht, ik zou zulks als een kaakslag beschouwen en vrijwillig afstand doen van zo’n overgangsvergoeding, of haar althans bij wijze van protest meteen publiekelijk wegschenken aan behoeftige liberalen. (Maar misschien doet hij dat wel in alle stilte, de sfinx.) Bovendien hebben Europese commissarissen, vooraleer ze die hoge, royaal vergoede functie ten geschenke krijgen, er al een jarenlange politieke carrière op zitten die hen ook niet meteen tot de bedelstaf heeft gebracht – het is een hondenstiel, maar de honden krijgen wel vette brokken.

Als bondscoach Roberto Martinez tijdens de WK-kwalificatiewedstrijden een probleem achterin krijgt, moet hij als de gesmeerde bliksem Karel De Gucht oproepen, want die verdedigt het onverdedigbare.

 

VENTJE VAN DE WEEK

Het ventje Laurent. Het is zes jaar, heeft een IQ van 145 en gaat weldra naar de middelbare school.

Dat is me wat. Ik heb indertijd de derde kleuterklas overgeslagen en ben nog immer herstellende – de dokters hebben weinig hoop.

Nu, een IQ van 145 heb ik beslist niet. Zeker, hoofdrekenen ging me heel goed af – veel beter dan vechten op de speelplaats – en ja, ik kreeg heel veel nota’s in m’n agenda dat ik in de klas stil moest zijn als ik klaar was met m’n taak zodat de andere kindjes in alle rust konden werken. Maar het ventje Laurent speelt met, zo getuigt een wiskundeprofessor, “geometrie, de Fibonacci-getallenreeks, driedimensionale vormen en de Möbiusband.” (Ik heb die dingen moeten googelen en daarna een uurtje met een nat washandje op m’n voorhoofd liggen bekomen.) Toen ik zes was, speelde ik met autootjes en wellicht somtijds, weze het geheel onschuldig, met m’n pietje – ik wens het het ventje Laurent van harte toe.

Volgens mensen die het kunnen weten is drie tot vijf procent van de kinderen hoogbegaafd. Zo uitzonderlijk is het ventje Laurent dus niet. Wel uitzonderlijk is dat z’n ouders daarmee uitpakken in de pers. Dat is leuk voor de pers en aardig om lezen voor gewone stervelingen als u en ik, maar veel gekker moet het niet worden. Met buitensporige aandacht komen buitensporige verwachtingen en misplaatste bewondering en geheimzinnig gefluister en onvermijdelijke onwennigheid en groeiende verwarring en knagende onzekerheid en finaal de valse geborgenheid die we eenzaamheid noemen.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik ben er niet gerust in.

Woensdag weten we het. Woensdag weten we wie de volgende vier jaar aan de knoppen zit. De knoppen van – ik noem maar wat – de kernwapens van de Verenigde Staten.

Beef, wereld.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

