Skip to content

Column 644

November 19, 2016

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Het boeit mij enorm.

Mevrouw Francken wil niet verhuizen, en dus blijft Theo braafjes in Lubbeek wonen, in plaats van met brede bast en grijns naar Leuven te verkassen om daar namens de N-VA een forse gooi naar de burgemeesterssjerp te doen. Mevrouw Peeters, daarentegen, volgt haar Kris van Puurs naar Antwerpen, waar hij in grote bescheidenheid en met een zekere ontroering namens de CD&V een hele pruik in de boter van Bart De Wever wil pleuren en vantijds een verse beuling scoren.

Twee vrouwen, twee keuzes. Allebei goed.

Alles wil ik erover weten. Alles, over alle partners van alle politici. Loopt de partner graag op klompen, onderwijl koeien mantra’s toezingend? Ik wil het weten. Kampt de partner des ochtends met weerbarstig haar, des middags met een eigenzinnige coiffeur en des namiddags met een hatelijk theekransje? Ik wil het weten. Droomt de partner van een pittoresk pannenkoekenhuisje op de savanne van Nova Zembla? Ik wil het weten. Is de partner onbestaand dan wel imaginair? Ik wil het weten. Maakt de partner deel uit van een harem? Ik wil het weten. Ik wil het weten omdat het ertoe doet.

Ja, het doet ertoe. En gelukkig maar. Eerder zal ik de politica vertrouwen die zegt ‘Sorry, maar morgen even geen zitdag want ik ben bekaf – mijn vrouw is van het keukentrapje gedonderd en het regent binnen en de hond heeft diarree’, dan zo’n ijzervreter die, de onderkaak iets te krachtig vooruitstekend, mij wil laten geloven dat de hond een kurk in z’n kont heeft en hij of zij louter uit toewijding aan het volk en de natie bestaat – die maakt zichzelf en dus ook mij iets wijs.

In het circus genaamd politiek zijn de sterren niet langer de lieden die hun hoofd in het hol, pardon, de muil van de leeuw steken. Wel de mensen die hun hoofd erbij houden, daar hoog in de nok van de tent, vervaarlijk balancerend op het slappe koord. Politiek vergt geen heldenmoed, maar evenwicht.

 

VASTSTELLING VAN DE WEEK

We mogen wel opschieten.

Nog hooguit zo’n duizend jaar hebben we te gaan, hier op deze planeet. Als we tegen dan geen geschikt onderkomen hebben gevonden, gaat het menselijk ras eraan. Dat heeft niet Zat Pierke in café De Vaantjes gezegd, maar wel de vermaarde kosmoloog Stephen Hawking in de Oxford Union, een behoorlijk exclusieve en eerbiedwaardige ‘debating society’ in de gelijknamige Engelse universiteitsstad. Voor z’n stelling baseert de heer Hawking zich op de dreigende gevaren die schuilen in de klimaatverandering, de voortrazende technologie en de kans op een nucleaire oorlog – hij verwees daarbij niet naar de verkiezing van Donald Trump.

Duizend jaar, da’s niks.

U zult, in uw hoedanigheid van alerte trouwe lezer van deze bescheiden prachtcolumn, opwerpen dat ik – bij hoge uitzondering – misschien toch een heel klein beetje overdrijf. Dat duizend jaar best wel een behoorlijke tijdsspanne is. Ik zeg u: ja, als je omrekent dat je in duizend jaar ruim 5,8 miljoen voetbalwedstrijden naeen kunt bekijken, met commentaar van Frank Raes, dan is dat inderdaad een verduiveld lange tijd. Maar als je nagaat dat de mensachtigen hier al zo’n vijf miljoen jaar rondstrompelen en de homo sapiens sapiens pakweg 200.000 jaar geleden van de band rolde, dan is duizend jaar weinig meer dan een knippering van Het Ooglid Gods.

In die ultrakorte tijd moeten we niet alleen een fijne plek zien te vinden (“valt het weer mee? zijn de buren een beetje leuk?”), we moeten ook voor geschikt vervoer zorgen (“kunnen we geen grote katapult maken van kernwapens? hoe bedoel je, ‘ze zijn op’?”), de boel daar eerst wat opknappen en gezellig maken (“is er al wifi? zijn er wel genderneutrale toiletten?”), vervolgens bedenken hoe we heelhuids hier weg- en daar aankomen (“vooruit Jantje, opschieten, jij bent aan de beurt, en néé, dat is niet eng, ingevroren worden!”) en finaal – addertje – beslissen wie mee mag en afscheid nemen van wie achterblijft (“dag Blacky! dag bomma!”).

Kortom, bijna even lastig als een weekendje naar zee.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

