Skip to content

Column 648

December 17, 2016

VASTSTELLING VAN DE WEEK

De laatste column van het jaar schrijven. Terugblikken? Schele hoofdpijn krijgen. Vooruitblikken? In de afgrond staren. De ogen sluiten?

Moraal loert altijd om de hoek. Draaiend met de kont. Vals lachje. Feeksje van plezier.

Over plezier gesproken: Toerisme Vlaanderen heeft gepeild naar het plezier dat de inwoners van Brugge beleven aan toeristen. Er komen er jaarlijks zo’n acht miljoen, gemiddeld dus ongeveer 22.000 per dag, evenveel als het aantal Bruggelingen die in het historische stadscentrum wonen. Dat is niet min – voor m’n talloze trouwe lezers in Herstappe (Zijn Jan-Baptistkerk! Zijn Tolhuis! Zijn Haspenhoeve!): stel u maar eens voor dat er in uw befaamde woonplaats iedere dag zomaar, báf, honderd toeristen binnenvallen.

Ik ben, zoals ik al meermaals heb onthuld in deze Bescheiden Prachtcolumn, een autochtone inwoner van Brugge – toon mij een straatje en ik toon u een pishoekje, toon mij een gevel en ik toon u een Mariabeeldje. Tot mijn grote spijt heeft Toerisme Vlaanderen mij evenwel niet ondervraagd. Een gemiste kans, als je nagaat dat ik tijdens mijn talloze strompelingen door de stad veelvuldig met toeristen te maken heb en in menig tapperij met desbetreffende vreemdelingen genoeglijke kout bedrijf. Een enkele keer trakteer ik ze, in ruil voor een Rochefort 10, op waargebeurde verhalen over mijn stad die je niet in toeristische gidsen aantreft. Bijvoorbeeld over Lucia, de uit Syracuse afkomstige blinde paardenkoetsier die ooit in het straatje tussen de Burg en de Vismarkt abusievelijk ezels inspande, en over Pieter Buspour, de allereerste kanaalzwemmer in de geschiedenis, die in 1718 ter hoogte van de Scheepsdalebrug het kanaal Brugge-Oostende overzwom. In de breedte, inderdaad, maar vergeet niet dat het zwemmen in de vroege achttiende eeuw nog in z’n kinderschoenen stond. Rijke mensen hadden een bootje, arme mensen waren te stom om te blijven drijven.

Jawel, de geschiedenis van Brugge is een wonderlijke aaneenschakeling van diverse gebeurtenissen uit het verleden.

Doch terug naar het heden. De Bruggelingen die van Toerisme Vlaanderen wél hun mening mochten geven, staan over het algemeen – schrik niet – positief tegenover gefortuneerde allochtonen. Opmerkelijk is wel de vaststelling dat liefst zesenzestig procent van de Breydelzonen en -dochters vindt dat het leven door het toerisme duurder is geworden. Inderdaad: “vindt”. Bewijzen daarvan ontbreken, in de bevraging. ’t Is een impressie. De prijs van het pintje, op de Markt en ’t Zand? De prijs van de huisjes, in Sint-Anna en Sint-Gillis? De prijs van de chocolade en kant, overal en overal? Slechts een kwart van de Bruggelingen, evenwel en ten slotte, meent dat toeristen voor overlast zorgen. Dat zijn, zo vermoed ik, hoofdzakelijk Bruggelingen die de moderne toer zijn opgegaan en zich, voorzien van een baard en een hoofdtelefoon, gezwind per vélocipède door de stad bewegen, op weg naar een latte van winterpeentjes en netelroos. Jongens, hou toch eens op met die hedendaagse zotternijen en doe zoals ik: onthaast en strompel, naar een ouderwetse kop koffie.

Van toeristen zullen ze dezer dagen alvast in Aleppo weinig last hebben. Hellegat tussen Middellandse Zee en Eufraat. Puinhoop van de hoop. Hebt u ook met open mond zitten kijken naar de beelden van die stad vóór de verwoestingen? Zo we het al wisten, zijn we vergeten dat daar tot enkele jaren geleden het glorieuze resultaat stond van eeuwen beschaving en verfijning, een beschaving die al floreerde toen wij hier nog in louter lichaamshaar rondliepen en mos vraten. Een beschaving, ook, waar mensen woonden, échte mensen, mensen met kinderen en dromen, mensen zoals wij. Ze woonden daar en deden hun best, klein en kwetsbaar, koppig en trots. Ze woonden daar omdat ze daar waren geboren. Daar zouden ze leven, daar zouden ze sterven. En sterven, ja, dat kunnen ze er. Leven niet.

From → Uncategorized

One Comment
  1. De gruwel.😞

Leave a Reply

