Skip to content

Column 654

February 11, 2017

CITAAT VAN DE WEEK

“Zijn onderzoek zal bijna een half jaar duren en bekijkt onder andere de mogelijkheden om een scenografisch object uit de theaterzaal in de publieke ruimte te brengen.”

Aldus sprak, deze week in een bijdrage over de performancekunstenaar Kevin Trappeniers in het befaamde dagblad ‘De Morgen’, modeontwerpster Ilke Cop. Ik herlas de zin en een ader op mijn voorhoofd begon vervaarlijk te zwellen. Niks, ik snapte er niks van. IJlings veerde ik recht en beende naar het toilet, alwaar ik mijn voorhoofd bette met ijskoud water. Onderwijl wierp ik een blik in de spiegel en staarde in het vermoeide gelaat van de Wanhoop. Toe dan, zo spoorde ik mezelf aan, toe dan, vínd er iets van. Tevergeefs. Moedeloos dacht ik: iemand heeft te veel naar Jan Fabre geluisterd.

Een zwaktebod, natuurlijk, mijn reactie. We moeten nu eenmaal aanvaarden dat kunstenaars er een eigen, apart taalgebruik op nahouden, waarbij taal slechts een onvolkomen instrument is om de razende vonken in het kunstenaarshoofd gestalte te geven. In dit geval betreft het een modeontwerpster en een performancekunstenaarshoofd, en dus krijg je onvermijdelijk frasen als: “Hij bekijkt de mogelijkheden om een scenografisch object uit de theaterzaal in de publieke ruimte te brengen.” U en ik, wij hadden hier bijvoorbeeld gezegd: “Misschien legt hij een plank op straat.” Omdat wij geen kunstenaars zijn. Wij hebben geen weet van vonken, integendeel, wij zijn als de dood voor een kortsluiting tijdens het knetterend artistiek onderzoek, en vluchten derhalve in de aarding, in de veilige banaliteit van het concrete.

Let wel: dat is geen schande. De kunstenaar ziet de kloof, wij timmeren de brug.

 

VRAAG VAN DE WEEK

Weet u het ook niet meer?

Weet u ook niet meer of u nu in hoongelach moet uitbarsten, dan wel nog dieper moet wegduiken voor de toorn die u kan treffen? Weet u ook niet meer of u nu te maken hebt met een als wereldleider vermomd kind, dan wel met een mentaal gestoorde narcist? Weet u ook niet meer wat de waarde is van een stem, als die stem leidt tot de aanstelling van iemand die leeft bij de kracht van een vijandbeeld?

En denkt u daarover na, in het vooruitzicht van de verkiezingen alhier?

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Ik moest aan Toby Alderweireld denken, toen ik donderdagavond José Izquierdo zag staan.

De verdediger van de roemrijke Londense voetbalclub Tottenham vertelde deze week in het redelijk legendarische weekblad ‘Humo’ hoe hij als Antwerps broekventje van vijftien kapotging van heimwee, na enkele maanden bij Ajax in het verre Amsterdam, en hoe z’n vader hem verbood om op te geven. En hoe hard hij nu Antwerpen mist – de stad en z’n familie. Trieste Toby, met al z’n miljoenen.

Van vrolijk Joske weten we dat hij als knaapje in Colombia voor en na iedere training een uur met de bus en een halfuur te voet onderweg was. En dat hij enkele jaren geleden in een vliegtuig werd gezet dat hem negenduizend kilometer verder uitspuwde. Toe maar, jongen, verdien de kost, voor al wie achterbleef. Heimwee? No hay tiempo para la nostalgia, jongen. Neem een hondje. In Knesselare. (Bent u al eens in Knesselare geweest? Ik wel – Knesselare! Zijn pastorie! Zijn Kapel Onze-Lieve-Vrouw-Voorspraak! Zijn Pietendriesmolen! Ik begrijp de zachte tristesse in de ogen van de salsadanser.)

Van Toby’s miljoenen mag vrolijk Joske stilaan beginnen te dromen, meent z’n manager, die – zoals het managers past – voorrekent dat de Gouden Schoen straks minstens twintig miljoen moet kosten. Ze zijn Joske gegund. Ik wed dat hij, toen hij daar donderdagavond in Lint op het podium stond na te trillen, vooral aan thuis dacht. Aan al wie hij liefheeft, en had achtergelaten, de venijnige tackle van de armoede ontwijkend. Aan de eindeloze busritten en wandelingen van toen. Toen hij nog een knaapje was en niet wist dat hij ooit roem zou oogsten, en gevierd zou worden, en na de viering vergetelheid zou vinden in de slaap, met een zoete glimlach om de lippen, met een hondje in Knesselare.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

