Skip to content

Column 661

April 1, 2017

VASTSTELLING VAN DE WEEK

Men heeft het niet makkelijk.

Men dient het overzicht te bewaren. Zich niet te verliezen in kortzichtigheid. Een brede kijk te hebben. Zich niet blind te staren op de uitzonderingen. Te focussen op wat verbindt. Dat weet men. Dat weet men zoals men weet dat de aarde niet zonder de zon kan. Er is geen alternatief. Men doet derhalve, binnen de beperkingen van het eigen empathisch vermogen, zijn best. Probeert te begrijpen. Begrijpt het niet. Probeert te aanvaarden. Aanvaardt het niet.

’t Is niet dat men niet wil. Men is lang de kwaadste niet. Al zegt men het zelf. Maar makkelijk, nee, dat heeft men het niet.

Men verneemt dat er een politiek akkoord is over het onverdoofd slachten – dat dat nu maar eens gedaan moet zijn, met die foute praktijken, voor feesten van geïmporteerde religies. Men knikt instemmend, doch nog voor men klaar is met knikken verneemt men dat de geïmporteerde religies dat akkoord luidkeels verwerpen. Ziedaar, zegt men bitter bij zichzelf, ziedaar wat ervan komt, van onze gastvrijheid. De volgende dag verneemt men dat er in de hoofdstad onder aanhangers van een geïmporteerde religie vechtpartijen tussen voor- en tegenstanders van een kwaadaardig staatshoofd zijn uitgebroken. Aanschouw, zo bromt men mistroostig, aanschouw de vooruitgang.

Doch, bitter en mistroostig als men is, men zwijgt. Men buigt het hoofd en zwijgt. Zwijgend staart men naar de overkant van de rivier, waar de geïmporteerde religies schouder aan schouder staan, de armen voor de borst gekruist, de blik strak voor zich uit gericht. Men slaat de ogen neer en ziet vanuit een ooghoek de balken liggen waarmee men naar verluidt een brug dient te bouwen. Men schopt er eens tegen en wandelt weg.

 

BEKENTENIS VAN DE WEEK

Bijna was u aan deze aflevering van m’n Bescheiden Prachtcolumn ontsnapt.

Dat zat zo.

Vrijdagochtend meldde ik mij vroeger dan anders aan mijn schrijftafel teneinde alweer een kleine vierduizend tekens op min of meer zinvolle wijze bijeen te schikken. Niet omdat ik plots een aanval van bovenmatige gretigheid had gekregen, wel doordat de bouwvakkers in de straat al omstreeks kwart voor acht waren begonnen aan een uitvoering van het gevreesde Concerto voor Slijpschijf en Werfradio. Nog enigszins verfrommeld legde ik een baxter koffie aan en boog me korzelig over het schermpje van de laptop. Grmbl. Toch maar eerst even, om me op te monteren, een blik werpen op het wereldnieuws.

Amper had ik m’n Twitteraccount geopend, of reeds viel mijn oog op ‘#voorderonde’, een hashtag die bleek te verwijzen naar een marathonuitzending op het befaamde tv-kanaal Canvas, waarin de weinig aerodynamisch gecoiffeerde sportjournalist Ruben Van Gucht de hele Ronde van Vlaanderen zou fietsen. Ik snoof minachtend. Is er dezer dagen nog niet genoeg wielergekte? We worden al weken, wat zeg ik, maanden om de oren geslagen met de nakende laatste kilometers van de vélocipède-atleet Tom Boonen en de verbazingwekkende triomfen van Greg Van Avermaet, tien jaar geleden pas 63ste op het wereldkampioenschap in Stuttgart, de knoeier. En nu gebruikt de VRT onze belastingen voor een urenlange rechtstreekse uitzending van een niet-koers? Wat een malligheid. Dáár ga ik nu eens een vlijmscherp stukje over schrijven, zie, nam ik mij giftig voor, en zette met een boze duim de televisie aan, teneinde het beschamende resultaat van deze schandelijke spilzucht in hoogsteigen persoon te aanschouwen. Vijf minuutjes, dat moet volstaan voor die rommel.

Een fatale vergissing.

Urenlang heb ik in m’n zetel gelegen, genietend van de pretentieloze, onderhoudende manier waarop Chris Van den Abeele en z’n gasten commentaar en achtergrondverhalen leverden bij beelden die op een vreemde manier dan toch hun weg wisten te vinden naar het kleine wielerventje in mij, het ventje dat op z’n fietsje rondjes rond het huis reed en de denkbeeldige tegenstand telkens weer genadeloos aftroefde.

En plots was het heel laat en moest ik nog gauw een column verzinnen en dat is eraan te zien.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Peter permalink

    Ze zouden beter Milaan – San Remo uitzenden.

Leave a Reply

