Skip to content

Column 662

April 8, 2017

BEDE VAN DE WEEK

Vergeef het mij, geachte trouwe lezer van deze Bescheiden Prachtcolumn, dat ik u deze week niet vermoei met beschouwingen over bijzaken.

Er zijn inderdaad belangrijkere kwesties te behandelen dan bekvechterij tussen een Vlaamse viceminister-president en de Belgische Staatsveiligheid, een ijzige ontmoeting tussen de opperhoofden van China en de Verenigde Staten, een truck die inrijdt op mensen in Zweden, een gifgasaanval op burgers in Syrië, een Amerikaans bombardement in datzelfde Syrië, en het alarmerend gebrek aan fitte aanvallers bij Club Brugge.

Er is, immers, het afscheid van Tom Boonen.

(Moge de echo van uw hoongelach een stille dood sterven. In de vrijdageditie van het redelijk befaamde dagblad ‘De Morgen’ richtte de persoonlijke woordvoerder van Bart De Wever een smeekbede tot de heer Boonen om, ter verheffing van het Kempische volk, nog éénmaal te gloriëren, en een andere Vlaamse krant noemde het beeld van de pittige drukte tijdens Boonens laatste persconferentie in de aanloop naar zijn laatste wielerwedstrijd “hallucinant” – Vlaamse kranten, dat is geweten, overdrijven nooit.)

Tom Boonen is een geslepen sujet. Hij startte z’n carrière in 2001, als stagiair bij het team van de Amerikaanse volksverlakker Lance Armstrong. Dat is natuurlijk geen toeval: 2001 was het jaar waarin ik met deze column begon en reken maar dat het opportunistisch parasietje in Boonen stiekem hoopte een graantje mee te pikken van het enorme instant-succes dat ik boekte – vrijwel meteen telde deze column talloze lezers, die zich van de te verwaarlozen rest van Vlaanderen onderscheidden door hun gevoel voor humor, hun ontwapenende teerhartigheid en hun voorliefde voor min of meer zinvol geschikte letterreeksen. Als ik, zo redeneerde de vileine jonge Boonen tijdens een rustdagje in de mistige Appalachen, als ik erin slaag mij te laten opmerken door die Devriese, krijg ik beslist een vermelding in zijn rubriekje en zullen dientengevolge dra heelder horden nobele Vlamingen mij aan de autochtone borst drukken, wat mijn onderhandelingspositie bij contractbesprekingen alleen maar gunstig kan beïnvloeden, zodat ik gauw een zeer platte wagen kan kopen, want van dat onnozele fietsen ga ik géén hobby maken – zerre ge zot?

Het is de heer Boonen aardig gelukt. Tegenwoordig spendeert hij z’n vrije tijd hetzij bij de tatoeëerder, hetzij in een van z’n exclusieve Porsches of in z’n Donkervoort – een auto die zó exclusief is, dat zelfs prins Laurent er geen bezit. Dat heeft hij dus mede te danken aan de vele eervolle vermeldingen in deze column. Soms richtte ik alhier zelfs een heuse brief aan hem, waarin ik hem overlaadde met goede raad en aanmoedigingen. Zo schreef ik in 2008, toen hij zich even had verloren in welhaast professioneel bedreven recreatief harddruggebruik, deze opmonterende woorden:

“U bent een held voor duizenden kereltjes. U valt aan. U versaagt niet. U trotseert. U triomfeert. U hebt een grote bobbel in uw broek. Dát zijn dingen waar kereltjes naar opkijken – met hun kleine bobbeltjes.”

En óf dat hielp, dat beeld van die bobbeltjes: niet veel later won Boonen fluks twee ritten in de Vuelta, en daarna Kuurne-Brussel-Kuurne én een derde keer Parijs-Roubaix.

Waarmee we dus bij de brandende actualiteit zijn aanbeland: Parijs-Roubaix. De ultieme klassieker. Vergeet die onnozele Milaan-Sanremo. Dat is geen koers, dat is een rode loper met twee bobbeltjes in het tapijt. Vergeet die onnozele Ronde van Lombardije. Dat is geen koers, dat is een herfstwandeling op wieltjes. Vergeet die onnozele Luik-Bastenaken-Luik. Dat is geen koers, dat is voorjaarstoerisme tussen everzwijnen. Vergeet die onnozele Ronde van Vlaanderen. Dat is geen koers, dat is een criterium in een circus. Nee, de enige afspraak voor de helden der vélocipède is Parijs-Roubaix. Daar fietsen echte mannen het lot uit het wiel, daar triomfeert de gestaalde kunstenaar.

Geachte heer Boonen, als U zondag wint, neem ik in Uw dankwoord genoegen met één enkele vermelding van mijn naam.

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

