Skip to content

Klein onderhoud

April 22, 2017

Ja, dat is natuurlijk even schrikken. Ruim zestien jaar lang bent u eraan ontsnapt, vorige week haalde u bij het bericht dat ‘De Week van Devriese’ ermee kapte ongetwijfeld opgelucht adem, en nu krijgt u het bám rauw in de maag gesplitst, ongecensureerd: mijn hoofd.

Hoofdzaken

Ik begrijp het best. Zelve vind ik het ook niet echt geweldig geslaagd, mijn hoofd. “Maar zie eens, wat een dikke kop!”, zei ik tegen de lay-outer met wie ik het fotoaanbod bekeek. En welke foto we ook openklikten, die kop blééf dik – ondanks de welhaast humanitaire verdiensten van de fotograaf. “Ja, ik kan die natuurlijk wel een beetje versmallen”, antwoordde de lay-outer schalks, en we glimlachten eens zoals mannen glimlachen wanneer ze zich onbespied en pienter wanen: onnozel.

Het is wat het is. Mijn dikke kop, uw nobel gelaat. We moeten ermee door, met die somtijds ietwat malle uitstulping van de nek. Daar zitten nu eenmaal onze ogen, oren, neus en mond – en mits wat meeval, een bruikbare portie hersenen. Zonder hoofd is het leven waarschijnlijk behoorlijk saai.

Zeker, je kunt eraan laten sleutelen. En gelukkig maar – sommigen onder ons worden geboren met een hoofd dat wel lijkt te zijn vervaardigd met slechts één doel: sociale defenestratie van de bezitter ervan. Goh, de natuur kan wreed zijn, verzucht men dan, terwijl men eigenlijk dient te zeggen: de mens is wreed. De natuur is niet wreed. De natuur is. De mens, hoewel deel uitmakend van de natuur, onderscheidt zich ervan door moraliteit – of het gebrek daaraan. Korstmos oordeelt niet.

Het gaat, kortom, niet eens zozeer om onze oren, doch wel om wat zich ertussen bevindt. Ook daaraan kan men laten sleutelen. Op al dan niet gezette tijden een klein onderhoud kan wonderen doen. Helaas, men wantrouwt zulke wonderen. Eerder nog rijdt men zich glorieus toeterend te pletter, na een vermijdbare kortsluiting in het besturingssysteem. En roemloos spat het gefacelifte gelaat uiteen.

Dat zal ons niet gebeuren, trouwe lezer. U en ik delen hier voortaan een wekelijks klein onderhoud. Met daarin aandacht voor de zaken die ertoe doen. De hoofdzaken.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Wees trots op uw hoofd, zaken.

Leave a Reply

