Skip to content

Zeroïek

June 10, 2017

Terwijl ik stond aan te schuiven om de auto te laten keuren, overpeinsde ik welk onderwerp geschikt zou zijn voor deze aflevering van m’n column. Aangezien ik tevoren een afspraak had gemaakt – “handig en snel!” –, kon ik helaas maar een uurtje aanschuiven. Er moest dus efficiënt gepeinsd en fluks beslist worden.

Brussel, zo sprak ik mezelf bemoedigend toe, schrijf iets over het amechtig politiek volkstheater in Brussel, waar holle retoriek moet doorgaan voor daadkracht, en stilzwijgen voor ethiek. Niemand anders zal daarover schrijven, én je kunt van de gelegenheid gebruik maken om een neologisme te introduceren: ‘zeroïek’, een nieuw woord voor de mengeling van ongeloof, woede, afkeer, berusting en desinteresse – oei, desinteresse, ja, nee, dus daarover schrijf je beter niet. Geen kat die het leest.

Iets buitenlands dan, pepte ik mezelf op, iets over het amechtig politiek volkstheater in Groot-Brittannië of de Verenigde Staten. Ook dáárover zal geen enkele andere columnist het dit weekend hebben. Wat de voormalige FBI-baas James Comey onder ede zei over de huidige president van de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, en andersom – twee mannen, minstens één leugenaar: dat is toch gevonden vreten? En zo’n vale vaatdoek als Theresa May, die overbodige verkiezingen uitschrijft en daarin een duchtig pak voor de conservatieve broek krijgt, waardoor Albion nu nog perfider is dan het al was, dat sméékt toch om enkele welgemikte zinnen?

Tut-tut, wees ik mezelf streng terecht, dat dénk jij maar. Voor wie schrijf jij eigenlijk? Voor jezelf of voor je lezers? Je lezers hebben geen boodschap aan masturbatoire taalgymnastiek, hoor. Ze willen inzicht, of vermaak, of met rust gelaten worden.

Ik moest mezelf gelijk geven: inzicht of vermaak heb ik nu eenmaal niet te bieden. En dus besloot ik finaal fluks niet over amechtig politiek volkstheater te schrijven, maar over de autokeuring, teneinde dit stukje alsnog te kunnen afronden met een happy end.

De auto bleek beter in vorm dan de chauffeur.

From → Uncategorized

One Comment
  1. Er omheen gefietst en toch iets gezegd! Knap gedaan!

Leave a Reply

