Skip to content

Zondig

April 11, 2024

ik heb even overwogen om mijn rentree in de politiek aan te kondigen, maar ik heb me bedacht. Enerzijds omdat je voor een rentree natuurlijk een entree moet hebben gemaakt, anderzijds omdat ik niet het gevoel heb dat ik al helemaal gedeprogrammeerd ben. Er is nog werk aan de duiveluitdrijving. Mijn gedachten blijven vantijds zondig. 

Van een entree in de politiek is nooit sprake geweest. Je moet ervoor dienen. Je moet dienen — zonder dat er van je gezicht af te lezen valt dat je wil heersen. Zo’n gezicht heb ik nu eenmaal niet. Van nature kijk ik alsof ik alles hoogst bedenkelijk vind. Dan kun je ’t wel schudden, in de politiek. Tenzij je daarbovenop heel intelligent bent, en grappig, en geslepen. 

Neem nu Bart De Wever: die kijkt — behalve op zijn eigen congres —aldoor alsof hij de baarlijkste nonsens moet aanhoren en het onbegrijpelijk vindt dat de uitkramer van kwestieuze baarlijke nonsens nog altijd niet in een dwangbuis is afgevoerd. Bart De Wever komt daarmee weg. Men aanschouwt de man en begrijpt: nee, den Bart is geen gezelligaard, maar hij heeft zichzelf niet gemaakt, ’t is een afwijking, ocharme zijn vrouw en kinderen. Terwijl Bart De Wever in zijn vrije uren ongetwijfeld een uiterst aangenaam man is, en zich — tot verrukking van zijn gezelschap — al eens gaarne verliest in enkele pikante dijenkletsers. Kortom, een gezelligheidsdier dat louter uit zelfbescherming geen alcohol drinkt, want anders geraakt hij nooit thuis. 

De kans dat men zulks zegt over mij, is onbestaande. Bovendien kamp ik — in tegenstelling tot Bart De Wever, die geheel uit wilskracht en loopschoenen is opgetrokken — nog altijd met zondige gedachten. Zeker als ik een glas op heb. Dan denk ik dingen als: nóg een glas. Of: populisme is de prijs die we betalen voor democratie. Of: het leven is een kwelling, slechts onderbroken door momenten van bewusteloosheid. Daarbij trek ik dan steevast een vrolijk gezicht, alsof ik me alsnog voorbereid op een entree in de politiek.

Mooi niet dus. U zult het moeten stellen met Conner Rousseau. 

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a comment